Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKT253 | MAKİNE ELEMANLARI | 3 | 3 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MUSTAFA TEMÜR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Teknik anlamda makinelerin tanımı ve günlük hayattaki öneminin anlaşılması, makine elemanlarının fonksiyonlarına ve teknik isteklere göre sınıflandırılması, herhangi bir makinenin tasarım sürecinde uygun malzeme seçimi, konstrüksiyon aşamasında uygulanması gereken temel statik ve mukavemet hesaplama bilgilerini kavrayabilme ve makine elemanlarının tasarımına yönelik gerekli altyapının oluşturulması dersin temel amaçlarını oluşturmaktadır. |
İçerik: | Genel Esaslar ve Tanımlar, Standartlar, Genel Malzeme ve Mukavemet Bilgisi, Makine Elemanlarının Sınıflandırılması, Tolerans ve Geçmeler, Makine Elemanlarının Sınıflandırılması, Tolerans ve Geçmeler, Statik Tasarım Kriterleri, Gerilme Konsantrasyonu, Emniyet Katsayısı, Atalet Momenti Hesabı, Sünek ve Gevrek Malzemeler İçin Dayanım Hesabı, Gerilmeler Altında Yorulma Tasarım Kriterleri konularını kapsar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Makine ve makine elemanlarını tanır ve özelliklerine göre tanımlar. |
Makine elemanları ile ilgili standartlar hakkında bilgi edinir. |
Makine elemanlarını fonksiyonlarına ve teknik isteklere göre sınıflandırabilir. |
Makine elemanı için uygun malzeme seçimini yapar. |
Makine elemanlarının görevlerini bilir. |
Makine elemanlarının gerilme analizi problemlerinin çözümü ile ilgili mukavemet hesaplarını yapabilecek yeterliliği kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Genel Esaslar ve Tanımlar, Standartlar, Genel Malzeme ve Mukavemet Bilgisi | Anlatım |
2 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Makine Elemanlarının Sınıflandırılması, Tolerans ve Geçmeler | Anlatım |
3 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülemeyen Bağlantı Elemanları: Kaynak Bağlantıları | Anlatım |
4 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülemeyen Bağlantı Elemanları: Kaynak Bağlantıları | Anlatım |
5 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülemeyen Bağlantı Elemanları: Yapıştırma ve Lehim Bağlantıları | Anlatım |
6 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülemeyen Bağlantı Elemanları: Perçin Bağlantıları | Anlatım |
7 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülebilen Bağlantı Elemanları: Cıvata Bağlantıları | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülebilen Bağlantı Elemanları: Cıvata-Somun Bağlantıları Enerji Biriktiren Elemanlar: Yaylar | Anlatım |
10 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülebilen Bağlantı Elemanları: Mil-Göbek Bağlantıları, Kamalar (Atalet Momenti Hesabı) | Anlatım |
11 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Çözülebilen Bağlantı Elemanları: Mil-Göbek Bağlantıları, Kamalar (Atalet Momenti Hesabı) | Anlatım |
12 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Destekleme ve Taşıma Elemanları: Miller ve Akslar | Anlatım |
13 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Destekleme ve Taşıma Elemanları: Miller ve Akslar | Anlatım |
14 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Kaymalı Yataklar ve Rulmanlı Yataklar | Anlatım |
15 | Ders notları ve belirtilen kaynak kitaplardan ilgili konuların okunması ve gerekli notların alınması | Kaymalı Yataklar ve Rulmanlı Yataklar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kurbanoğlu C., Makine Elemanları Teori, Konstrüksiyon ve Problemler, Nobel Akademik Yayıncılık, 5. Baskı, 2020. |
Babalık F., Çavdar K., Makine Bilimi ve Elemanları, Dora Yayıncılık, 6. Baskı, 2020. |
Babalık F.,Çavdar K., Makina Elemanları ve Konstrüksiyon Örnekleri, Dora Yayıncılık, 8. Baskı, 2015. |
Babalık F.,Çavdar K., Gerger N., Karpat F., Kıraç N., Makina Elemanları Çözümlü Problem Kitabı, Dora Yayıncılık, 4. Baskı, 2015. |
Bakşiyev İ., Selçuk B., Makina Elemanları Problemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2. Basım, 2017. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
4 | |||||
2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
4 | |||||
2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
3 | |||||
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
4 | |||||
4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
4 | |||||
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
3 | |||||
2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
2 | |||||
3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 79 |
Genel Toplam | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |