Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IGP155 | FİZİKSEL RİSK ETMENLERİ | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. TÜRKER YAPAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği açısından fiziksel risk etmenlerini tanıma, değerlendirme ve yönetme becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, fiziksel risklerin iş yerinde çalışanların sağlığına olan etkilerini analiz edebilecek, risk değerlendirmesi yapabilecek ve gerekli önleyici tedbirleri alarak güvenli çalışma ortamları oluşturabilecek yetkinliklere sahip olacaklardır. |
İçerik: | Ders kapsamında, fiziksel risk etmenleri (gürültü, titreşim, termal konfor, radyasyon vb.) tanımlanacak, ölçüm ve değerlendirme yöntemleri öğretilecektir. Ayrıca, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatları çerçevesinde fiziksel risk etmenlerinin yönetimi, mühendislik ve idari kontrol yöntemleri, kişisel koruyucu donanımlar ve risk azaltma stratejileri ele alınacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Fiziksel Risk Etmenleri dersi, çalışma ortamında karşılaşılabilecek gürültü, titreşim, radyasyon gibi fiziksel risklerin tanımlanması, bu risklerin sağlık üzerindeki etkilerinin anlaşılması, ölçme ve analiz yöntemlerinin uygulanması ile riskleri azaltmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesi üzerine odaklanır. Ayrıca, yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sağlar, teknik raporlama, ekip çalışması, liderlik ve etik sorumluluk gibi becerilerin kazanılmasını destekler. Bu kazanımlar, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği alanında riskleri yönetebilme yetkinliğine ulaşmalarını hedeflemektedir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma | Dersin Tanıtımı, İş Hijyeni Kavramının Açıklanması | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
2 | Literatür okuma | 6331'de İş Hijyeni, Ölçüm Laboratuvarları ve İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analiz Laboratuvarları Hakkında Yönetmelik | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
3 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Gürültü - Gürültü ile İlgili Yasal Gereklilikler (mevzuat) | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
4 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Gürültü - Gürültü Ölçümleri (Kişisel Gürültü Maruziyet ve Ortam) - Gürültü Haritası Modelleme | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
5 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Aydınlatma - Aydınlatma Ölçümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
6 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Titreşim- Titreşim Ölçümü (Tüm vücut, el-kol) | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
7 | Literatür okuma | Dönem İçi Tekrarı ve Soru Çözümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Termal Konfor Şartları – WBGT-i, PMV ve PPD (%) Ölçümleri - Termal Rahatlık için Şartların Belirlenmesi- Termal Çevrenin Ergonomisi | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
10 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Termal Konfor Şartları – WBGT-i, PMV ve PPD (%) Ölçümleri - Termal Rahatlık için Şartların Belirlenmesi- Termal Çevrenin Ergonomisi | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
11 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Radyasyon - Radyasyon Ölçümü - Radyasyon Mevzuatı | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
12 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Radyasyon - Radyasyon Ölçümü - Radyasyon Mevzuatı | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
13 | Literatür okuma | Basınç - Alçak Basınç - Yüksek Basınç | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
14 | Literatür okuma | Basınç - Alçak Basınç - Yüksek Basınç | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
15 | Literatür okuma | Dönem İçi Tekrarı ve Soru Çözümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik |
ÇALIŞANLARIN GÜRÜLTÜ İLE İLGİLİ RİSKLERDEN KORUNMALARINA DAİR YÖNETMELİK |
ÇALIŞANLARIN TİTREŞİMLE İLGİLİ RİSKLERDEN KORUNMALARINA DAİR YÖNETMELİK |
RADYASYON GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarmak
|
4 | |||||
2 |
4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel ve sayısal yeteneğe sahip
|
5 | |||||
2 |
Fen bilimleri alanına ilgili
|
4 | |||||
3 |
Ayrıntıları algılayabilen
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yoğun ve yaygın dikkati güçlü stres altında çalışabilen,
|
5 | |||||
2 |
Çabuk ve doğru karar verebilen
|
5 | |||||
3 |
Tertipli ve düzenli çalışabilen
|
4 | |||||
4 |
tedbirli olan
|
4 | |||||
5 |
Yönergeleri izleyebilen
|
5 | |||||
6 |
Sorumluluk sahibi
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
|
4 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
|
4 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 3 | 30 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |