Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IGP251 | MAKİNA VE TEÇHİZAT GÜVENLİĞİ | 3 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EFE ERİN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Endüstriyel alanda işletmelerde karşılaşılan mekanik problemlerin İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği açısından en doğru şekilde çözümlenmesinde genel bakış sağlanması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Makine ve Teçhizat Tanımlamaları, Makinelerin sınıflandırılması ve Malzeme bilgisi, Bağlantı elemanları ve hareket iletim sistemleri, Talaşlı ve talaşsız üretim yöntemleri, İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, bakımı ve periyodik kontrollerle ile ilgili mevzuat hükümleri, Basınçlı kaplar, bakım ve periyodik kontrolleri, Taşıma, kaldırma ve iletme ekipmanları, bakım ve periyodik kontrolleri, Asansörler, işletme, bakım ve periyodik kontrolleri konuları aktarılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Makina ve makinalarla ilgili terimleri kavrar. |
Makina ve teçhizatların kullanım alanları ve oluşturdukları riskler ile ilgili çalışma ortamlarını analiz eder. |
İşletmeler içerisinde makine sistemlerinden kaynaklı işçi sağlığı ve güvenliğine yönelik tedbirler konusunu kritik eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Okuma | Dersin tanıtımı - Genel tanımlar, makina tanımı, makinaların sınıflandırılması, ölçme bilgisi, malzemelerin sınıflandırılması, tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerinin tanımı | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
2 | Literatür Okuma | Makina elemanlarının sınıflandırılması, bağlama ve haraket-iletim elemanları, İmalat yöntemlerinin tanıtılması, talaşlı ve talaşsız imalat yöntemleri | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
3 | Literatür Okuma | İş Ekipmanlarıyla ilgili Mevzuat hükümleri, İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği-I | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
4 | Literatür Okuma | İş Ekipmanlarının Kullanımda Alınacak Güvenlik Önlemleri, İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği-II | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
5 | Literatür Okuma | Makinalarda Güvenlik Önlemleri-Makina Emniyeti Yönetmeliği | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
6 | Literatür Okuma | İş Ekipmanlarında Periyodik Kontroller-I, İş Ekipmanlarının Periyodik Kontrollerini Yapmaya Yetkili Kişilerin Kayıt ve Eğitimlerine İlişkin Tebliğ | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
7 | Literatür Okuma | İş Ekipmanlarında Periyodik Kontroller-II | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | Taşıma, Kaldırma ve İletme Ekipmanlarında İş Güvenliği-I | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
10 | Literatür Okuma | Taşıma, Kaldırma ve İletme Ekipmanlarında İş Güvenliği-II | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
11 | Literatür Okuma | Basınçlı Kaplarda İş Güvenliği-I, Basınçlı Ekipmanlar Yönetmeliği | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
12 | Literatür Okuma | Basınçlı Kaplarda İş Güvenliği-II, Basit Basınçlı Kaplar Yönetmeliği | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
13 | Literatür Okuma | Asansörlerin tanımı, sınıflandırılması, bakımı, periyodik kontrolleri ve ilgili mevzuat hükümleri, asansör işletme ve bakım yönetmeliği, asansör periyodik kontrol yönetmeliği-I | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
14 | Literatür Okuma | Asansörlerin tanımı, sınıflandırılması, bakımı, periyodik kontrolleri ve ilgili mevzuat hükümleri, asansör periyodik kontrol yönetmeliği-II, asansör yönetmeliği | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği |
GÜNER, M.S., Makina ve Teçhizat Ders Kitabı, Atatürk Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Programı, 2011. |
Makina Emniyeti Yönetmeliği |
GENCELİ, O., Makina Bilgisi, Birsen Yayınevi, 2008. |
BABALIK, F. ve ÇAVDAR, K., Makine Bilimi ve Elemanları, Dora Yayınevi. Bursa, 2011. |
Basınçlı Ekipmanlar Yönetmeliği |
İş Ekipmanlarının Periyodik Kontrollerini Yapmaya Yetkili Kişilerin Kayıt ve Eğitimlerine İlişkin Tebliğ |
Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarmak
|
2 | |||||
2 |
4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel ve sayısal yeteneğe sahip
|
2 | |||||
2 |
Fen bilimleri alanına ilgili
|
3 | |||||
3 |
Ayrıntıları algılayabilen
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yoğun ve yaygın dikkati güçlü stres altında çalışabilen,
|
3 | |||||
2 |
Çabuk ve doğru karar verebilen
|
2 | |||||
3 |
Tertipli ve düzenli çalışabilen
|
4 | |||||
4 |
tedbirli olan
|
4 | |||||
5 |
Yönergeleri izleyebilen
|
3 | |||||
6 |
Sorumluluk sahibi
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
|
4 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
|
4 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 3 | 15 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 103 |
Genel Toplam | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |