Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY208E | NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY II | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EDA MERVE KURTULUŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Biyokimyada beslenme ile ilgili temel konular ve metabolizması, insanlarda besin ve enerji gereksinimleri, önerilen günlük besinsel harcama payları, temel enerji kaynakları (yağlar, karbohidratlar, proteinler), iyi beslenme durumunda metabolizma (karaciğerde, yağ dokusunda, iskelet kasında, beyinde), açlıkta metabolizma (karaciğerde, yağ dokusunda, iskelet kasında, beyinde), vitamin ve minerallerin biyomedikal önemi, beslenme ve koroner arter hastalığı, kanser, obezite gibi bazı hastalıklar arasındaki ilişki, beslenme bozukluklarında biyokimyasal parametrelerdeki değişiklikler bunların biribirleri ile olan ilişkilerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Lipid sindirimi, emilimi ve metabolik yolları, nükleik asitlerin metabolizması ve önemi, su ve mineraller ve önemi, açlık ve tokluk mekanizması, sinyal iletimi, hormonların genel özellikleri, gproteinleri, tirozin kinaz temelli sinyal iletimi, hipofiz, hipotalamus, tiroid bezi, böbrek üstü bezi, pankreas ve gonad hormonları ve metabolik fonksiyonları, diğer dokulardan salınan hormonlar ve bu hormonların metabolik fonksiyonları, enzim sentezinin genetik kontrolü, enzim aktivitesinin regülasyonu, metabolizmanın enzimatik regülasyonu, metabolik yolların regülasyonu. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddeleri ile metabolik disfonksiyon üzerindeki etkileri ilişkilendirir. |
Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini tartışır. |
Lipidlerin metabolik yollarını açıklar. |
Enzimleri sınıflandırır. |
Açlık-Tokluk metabolizmasını açıklar. |
Nükleik asitlerin metabolizmasını açıklar. |
Su ve minerallerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar. |
21. YY günlük hayatında biyokimyanın önemini açıklar. |
Metabolizma bilgileri ile hastalıkların nedenleri ve etkilerini ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Glikojen metabolizması: Glikojen yapısı ve fizyolojik önemi, glukoz homeostazı, glikojenez ve glikojenoliz, regülasyon, glikojen depo hastalıkları Anaerobik Glikoliz(Devam) | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Glikojen metabolizması: Glikojen yapısı ve fizyolojik önemi, glukoz homeostazı, glikojenez ve glikojenoliz, regülasyon, glikojen depo hastalıkları Anaerobik Glikoliz(Devam) | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Lipid Metabolizması:Lipid kimyası ve isimlendirme, sindirim, absorbsiyon, dağılım, doymuş, doymamış ve dallanmış yağ asitlerinin katabolizması, ketojenez, yağ asidi biyosentezi, regülasyon, diğer lipidlerin sentezi ve lipid depo hastalıkları Glikojenin asidik hidrolizi | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Lipid Metabolizması: izoprenoid lipidler, steroidler ve karatenoidler, Kolesterol ve sterol metabolizması ve kontrolü Glikojenin enzimatik hidrolizi | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Lipid Metabolizması: izoprenoid lipidler, steroidler ve karatenoidler, Kolesterol ve sterol metabolizması ve kontrolü | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma.Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Lipid Metabolizması: izoprenoid lipidler, steroidler ve karatenoidler, Kolesterol ve sterol metabolizması ve kontrolü | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Suda Çözünen Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Suda Çözünen Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Yağda Çözünen Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Yağda Çözünen Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Mineraller | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Hormonlar | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Alkol ve Metabolizması | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Açlık ve Tokluk metabolizması | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Harvey R., Champe P.C., (2011). Lippincotts Illustrated Reviews Biochemistry 5th edition. |
Pandey, P., & Sanjeevi, S. (Eds.). (2019). Biochemistry in nutrition. Retrieved from https://search.proquest.com. |
Rodwell, Victor W, Bender, David A, Botham, Kathleen M, Kennelly, Peter J, Weil, Anthony P. (2018). Harper's Illustrated Biochemistry |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 107 |
Genel Toplam | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |