TR EN

MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY342E MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS 6 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Assist.Prof. NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: The importance of child, adult and community mental health, mental health and diseases, the differences between normal and problem behaviors and mental disorders in normal development, appropriate solution methods for problem behaviors and cooperation with other professional staff of the mental health discipline that can be applied when necessary, the reasons that impair mental health in children, adaptation problems and their approach.
İçerik: Concept and importance of psychological health, behavior and adjustment problems in childhood, child-parent relations, family attitudes and psychological theories, especially psychoanalytic theory related to such problems.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Explains the importance of mental health.
Explains behavior and adaptation problems in childhood.
Explains the relationship between children and parents.
Explains family attitudes.
Adheres to the philosophy of interdisciplinary work.
Aids other professionals when necessary.
Gives an example of adjustment problems in a child.
It expresses the effect of caregivers on children's mental health problems.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Definitions Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
2 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Risk Factors Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
3 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Risk Factors Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
4 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Emotional Development and Emotional Regulation Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
5 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Communication with children Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
6 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Emotional problems Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
7 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Emotional problems Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
8 - MID-TERM EXAM -
9 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Behavioral problems Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
10 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Habitual problems Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
11 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Enuresis-Encopresis Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
12 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Sleep-eating problems Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
13 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma ADHD Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
14 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma ASD Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
15 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Trauma-neglect Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
16 - FINAL EXAM -
17 - FINAL EXAM -

KAYNAKLAR

Yörükoğlu, A. (1989).Çocuk Ruh Sağlığı.ÖzgürYayınları, İstanbul.
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry, by AnitaThapar(Editor),Daniel Pine(Editor),James F. Leckman(Editor),StephenScott(Editor),Margaret J. Snowling(Editor),EricA. Taylor(Editor)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
4
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Lecture & In-Class Activities 14 2 28
Preliminary & Further Study 0 0 0
Land Surveying 0 0 0
Group Work 0 0 0
Laboratory 0 0 0
Reading 5 1 5
Assignment (Homework) 14 1 14
Project Work 0 0 0
Seminar 0 0 0
Internship 0 0 0
Technical Visit 0 0 0
Web Based Learning 0 0 0
Implementation/Application/Practice 0 0 0
Practice at a workplace 0 0 0
Occupational Activity 0 0 0
Social Activity 0 0 0
Thesis Work 0 0 0
Field Study 0 0 0
Report Writing 0 0 0
Final Exam 1 1 1
Preparation for the Final Exam 0 0 0
Mid-Term Exam 1 1 1
Preparation for the Mid-Term Exam 0 0 0
Short Exam 0 0 0
Preparation for the Short Exam 0 0 0
TOTAL 35 0 49
Genel Toplam 49
Toplam İş Yükü / 25.5 1,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0