Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETY142 | ERGOTERAPİDE TERAPÖTİK AKTİVİTELER | 2 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Kendine bakım, üretim ve boş zaman aktivitelerinde performansı artırmaya yönelik olarak aktiviteye ait kavramlar, aktivitenin sağlıkla ilişkisi, aktiviteyi etkileyen faktörler, terapötik aktivite seçiminde aktivite analizinin rolü, aktivitenin terapötik kullanımı ve ergoterapi alanında kullanılan sıcak ve soğuk tedavi modalitelerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ders içeriği, aktiviteyi etkileyen faktörlerin incelenmesi, uygulamalı olarak amaçlı aktivitelerin detaylı analizi, terapötik aktivitelerin değerlendirilmesi ve sıcak-soğuk tedavi modalitelerinin etki mekanizmalarının açıklanması konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Aktivitenin rol ve sağlıkla ilişkisini açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Aktivite, uğraşı ve amaçlı aktivite arasındaki farkları açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Aktivite performansını etkileyen psikososyal, kognitif, algısal ve duyumotor komponentleri tanımlar. 1-D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Tanımlar) |
Aktivite performansını detaylı olarak uygular. 2 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Uygular) |
Aktiviteleri terapatik amaçlı olarak seçer, analiz eder, karşılaştırır ve uygular. 2 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Uygular) |
Aktiviteleri kişinin durumuna göre analiz eder, derecelendirir ve planlar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Yaratma ; Planlar) |
Aktivite performansını etkileyen ağrı, ödem ve inflamasyonun fizyolojik mekanizmalarını ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Ergoterapi alanında kullanılan sıcak ve soğuk modalitelerin etki mekanizmalarını açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Ergoterapide aktiviteler dersine giriş, Ergoterapide Okupasyon ve Aktivitenin Önemi | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Aktiviteyi Etkileyen Faktörler (Aktiviteler Sırasında Kas Kasılma Tipleri) | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Aktiviteyi Etkileyen Faktörler (Postür Analizi) | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Okupasyon ve Aktivite Analizi (Basit ve Detaylı Aktivite Analiz Yöntemi: Aktivite Farkındalığı, Eylemin Tanımlanması, Beklenen Performans için Aktivite Analizi) | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Aktivite Analizi (Terapötik Müdahale için Aktivite Analizi, Danışan-Aktivite Müdahale Planı) | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Aktivitelerin Derecelendirilmesi | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Kendini Terapötik Kullanma | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Dışavurumcu (Ekspresif) Sanatsal Aktiviteler | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Terapötik Aktivitelerde Teknolojinin Kullanımı | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Bahçe Aktiviteleri ve Hortikültürel Terapi | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Yemek Yapma Aktivitesinin Terapötik Olarak Kullanımı | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | El Sanatları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Hayvan Destekli Terapi Yaklaşımları | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Dans ve Hareket Terapisi | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bumin, G. (2021). Ergoterapide aktiviteler. Hipokrat Yayıncılık. |
Uğurlu, Ü. (2021). Uğraşı Temelli Aktivite Analizi (2. baskı). Ankara: Hipokrat Kitabevi. |
Yücel, H. (Ed.). (2020). Aktivite temelli ergoterapi. Hipokrat Yayıncılık. |
Bumin, G. (2021). Günlük yaşam aktiviteleri. Hipokrat Yayıncılık. |
Kayıhan, H. (2021). Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Jacobs, K., & McCormack, G. L. (Eds.). (2011). The occupational therapy manager (5th ed.). AOTA Press. |
Brown, C., Stoffel, V. C., & Muñoz, J. P. (Eds.). (2011). Occupational therapy in mental health: A vision for participation. |
Cooper, J. (Ed.). (2006). Occupational therapy in oncology and palliative care (2nd ed.). Wiley. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
5 | |||||
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
4 | |||||
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
4 | |||||
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
5 | |||||
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 72 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |