Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
FTY246 |
BİYOMEKANİK VE KİNEZYOLOJİ II |
4 |
3 |
3 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kas iskelet sistemindeki eklemlerin ve eklemi oluşturan elemanların yapısı, normal mekanik ve anatomik özelliklerini tanımlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Normal ve patolojik yürüyüş; columna vertebralisin mekaniği ve patomekaniğin öğrenir. Skolyoz, pelvis-kalça-diz -ayak bileği ve ayağın mekaniği ve patomekaniği; omuz-kol kompleksi, dirsek, el bileği ve elin mekaniği ve patomekaniği öğrenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Normal hareket ve fonksiyonu açıklar.2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Normal hareket ve fonksiyonu, hastalarda görülen hareket ve fonksiyon bozukluklarıyla karşılaştırır. 4 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Kategorize) |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini patolojik durumlarla karşılaştırır. 4 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Kategorize) |
Pelvis, kalça, diz, ayak bileği eklemleri ve ayağa yönelik mekanik ve patomekaniği mesleki uygulamalara ait bilgileri sorgulayarak analiz etme yeterliliğini gösterir. 3 B (BİLİŞSEL / 3. Düzey - Anlama ; Gösterir) |
Alt ekstremite eklemlerini kapsayan dinamik aktiviteler için kinematik ve kinetik değerleri açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Omuz-kol kompleksi, dirsek ve el bileği eklemleri ile ele yönelik mekanik ve patomekanik bilgileri açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Yürüme Analizi |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Dirsek Eklem Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
El ve El Bileği Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Omuz Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Bileği Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Diz Mekaniği ve Patomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Kalça Eklemi Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Pelvis Kuşağı Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Spinal Kolon |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Koşmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Oturmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Erbahçeci, F., & Yazıcıoğlu, G. (2016). Kinezyoloji ve biyomekanik. Hipokrat Kitabevi. |
Yazıcıoğlu, G., & Erbahçeci, F. (2020). Kinezyoloji ve biyomekanik (Gözden geçirilmiş 3. baskı). Hipokrat Yayıncılık. |
Lippert, L. S. (2006). Clinical kinesiology and anatomy (4th ed.). F. A. Davis Company. |
Çetin, H. N. (2013). Biomekanik (Geliştirilmiş 3. bs., A. Sağlam, Ed.). Turna Yayınları. |
LeVeau, B. F. (2014). İnsan hareketinde biyomekanik: Sağlık profesyonelleri için temeller ve ilerisi (Y. Yakut, Çev. Ed.). Pelikan. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
18 |
0 |
74 |
|
Genel Toplam |
74 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|