TR EN

DUYU MOTOR KONGNİTİF DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY242 DUYU MOTOR KONGNİTİF 4 5 4 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ALPER BİRGÜL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Duyusal sistemlerin açıklanması ve günlük yaşantıyla ilişkisi, teori ve tekniğin temel prensipleri, integral alma teknikleri, klinik değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, inme, motor bozukluklar, duyusal bozukluklar ve algılama bozuklukları ve ergoterapi prensipleri temel alınarak bilgi beceri ve davranışları konuları geliştirilmiştir.
İçerik: Üst motor nöron hastalıklarında duyusal motor bileşenleri günlük yaşam, serbest zaman ve üretim faaliyetleri için kullanılır. Farklı fonksiyonel seviyelerde inme Hastalarda değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, ergoterapinin ilgili bileşenler üzerindeki etkinliği ve rehabilitasyon programları hakkında bilgi sahibi olunması. Ölçme değerlendirme ve tedavisi yaklaşımlarını uygulama becerisi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Duyu Motor komponentlerin aktivite performans alanları (günlük yaşam, boş zaman, üretim ile ilişkisini açıklayabilecektir.
İnme ile ilgili duyu motor problemler ve bunların aktivite katılımı ile ilişkilendirilmesini tanır.
inmeli hastada fonksiyonel değerlendirme için ergoterapi prensiplerini uygular.
Ölçme ve rehabilitasyon yaklaşımları içinde ergoterapinin etkinliğini açıklayabilecektir.
Evde bağımsızlık artırmak için ergoterapi prensiplerini tanır.
Kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak inmeli bir hastanın aktivite katılımı için farklı tedavi seçeneklerini açıklayabilecektir.
inmeli hastada duyu algı bozukluklarının değerlendirmesini uygularİnmeli hastada duyu algı bozukluklarının tedavisini açıklar.
İnmeli hastada duyu algı bozukluklarının tedavisini açıklar.
İnmeli hasta için farklı tedavi seçeneklerini vaka üzerinde uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Hafta #1 Fonksiyonel Hareket Değerlendirmesi Anlatım + Sınıf içi tartışma
2 Hafta #2 NÖROLOJİK DEĞERLENDİRME Anlatım + Sınıf içi tartışma
3 Hafta #3 DUYUSAL BOZUKLUKLAR Anlatım + Sınıf içi tartışma
4 Hafta #4 Denge ve Koordinasyon Egzersizleri Anlatım + Sınıf içi tartışma
5 Hafta #5 Bilişsel ve Dil Değerlendirme Bozuklukları Anlatım + Sınıf içi tartışma
6 Hafta #6 İnce motor becerilerin değerlendirilmesi Anlatım + Sınıf içi tartışma
7 Hafta #7 PROPROSEPTİF DUYU Anlatım + Sınıf içi tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Hafta #8 Ayres Duyu bütünlüğü teorisi, Anlatım + Sınıf içi tartışma
10 Hafta #9 Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları Anlatım + Sınıf içi tartışma
11 Hafta #10 Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği Anlatım + Sınıf içi tartışma
12 Hafta #11 Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi ile ilgili teorik bilgi verilmesi ve uygulamalı olarak gösterilmesi , öğrencilerin uygulama yapmasıİyileşmenin farklı devrelerine göre tedavi- Devre I teorik Anlatım + Sınıf içi tartışma
13 Hafta #12 Devre 1ve 2 uygulamaÖğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. Anlatım + Sınıf içi tartışma
14 Hafta #13 Devre 2a ve 3 teorik ve uygulama, Öğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. Anlatım + Sınıf içi tartışma
15 Hafta #14 Devre 4 teorik ve uygulama Öğrenciler ergoterapi ile ilgili rehabilitasyon yaklaşımlarını kütüphane ve web tabanlı kaynakları araştırarak örnek vakalar üzerinde hazırlarlar, sınıf ortamında sunarak tartışırlar. Anlatım + Sınıf içi tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gonca Bumin, Burcu Semin Akel, Çiğdem Öksüz. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları. Hipokrat Yayıncılık
Stein Franklin. International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
5
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
5
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
4
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
5
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 1 1
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 1 1
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 0 0 0
Ödev 2 1 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 2 2 4
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 2 4
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0