TR EN

KORUYUCU ERGOTERAPİ VE ÇEVRESEL DÜZENLEMELER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY345 KORUYUCU ERGOTERAPİ VE ÇEVRESEL DÜZENLEMELER 5 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SUZAN AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Koruyucu ergoterapi kavramlarına ilişkin bilgi, beceri, davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. Bireylerin rol performansını etkileyen ergonomik risk faktörlerini tanıma, çevresinde karşılaşabileceği engelleri belirleme ve bu engelleri ortadan kaldırmaya yönelik uygun düzenlemeleri yapabilme becerisi kazandırılması hedeflenmektedir.
İçerik: Koruyucu ergoterapi ve çevresel düzenlemelere giriş yapılarak, insan, aktivite ve çevre ergonomisi öğrenilir. Biyomekanik prensiplerin ergoterapi yaklaşımlarındaki rolü ele alınır. Çevresel engellerin analizi, ulaşılabilirlik ve güvenlik konuları incelenir; çevrede karşılaşılan engelleri kaldırmaya yönelik planlama, düzenleme ve adaptasyon becerileri kazandırılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci koruyucu ergoterapi yaklaşımlarını tanımlar.-
Ulaşılabilir bir çevrenin özelliklerini belirtir.
Ergonomik düzenlemeler yaparak sağlıklı bir çevre oluşturmanın önemini tartışır.
Kişi ve toplulukların aktivite ve sağlık ihtiyaçlarını karşılayacak uygulama metodları ve modelleri karşılaştırır.
Kişi ve toplulukların aktivite ve sağlık ihtiyaçlarını karşılayacak uygun modelleri seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımlarına Giriş İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
2 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Toplum Sağlığı ile İlişkili Teori ve Modeller İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
3 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Sağlık Okuryazarlığı-Okupasyonel Denge İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
4 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Evrensel Tasarım ve Maneviyat İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
5 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda Erken Müdahale ve Koruyucu Yaklaşımlar İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
6 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kadın Sağlığında Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
7 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ağrıda Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Diyabette Koruyucu Yaklaşımlar İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
10 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Şiddet, Madde Bağımlılığı ve Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
11 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliler İçin Bina ve Bina Girişlerinin Tasarımı ve Düzenlemesi İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
12 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşaret ve İşaretlemeler/ Otopark Alanlarının Düzenlenmesi İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
13 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ofis Çalışanları ve Ergonomik Tasarımlar İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
14 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Dış Ortam Düzenlemeleri-Kaldırımlar, Rampalar, Merdivenler İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
15 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliler İçin Oda, Balkon, Mutfak, Tuvalet, Banyo Tasarımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bumin, G., & Akyürek, G. (2021). Koruyucu Ergoterapi ve Çevresel Düzenlemeler.
Wilson, E. B., & Edwards, H. (2002). Occupational therapy for children with special needs: Occupational therapy for children with problems in learning, coordination, language, and behaviour. Whurr Publishers.
Yücel, H. (Ed.). (2020). Aktivite temelli ergoterapi. Hipokrat Yayıncılık.
Kayıhan, H. (2021). Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri.
Uyanık, M., & Akyürek, G. (Eds.). (2024). Ergoterapistler için yardımcı teknoloji. Hipokrat Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
5
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
5
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
5
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
3
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
5
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0