TR EN

KANITA DAYALI ERGOTERAPİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY444 KANITA DAYALI ERGOTERAPİ II 8 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Araştırma kanıtını ergoterapinin değişik alanlarında kullanma, klinik uzmanlığı araştırma kanıtı olarak uygulamalarda kullanma, karar verme sürecinde kişi merkezli çalışma, mevcut kaynaklara göre sağlık bakım kararlarını verme konusunda bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriği, farklı hastalık ve tedavi konuları üzerinde literatürdeki güncel çalışmaları takip ederek, tedavide kanıta dayalı uygulama yöntemlerini kapsamakta ve öğrencilerin ergoterapinin çeşitli alanlarında araştırma kanıtlarının klinik uygulamalardaki rolünü anlamalarını sağlayacak süreçleri içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ergoterapinin farklı alanlarında araştırma kanıtını kullanmayı anlar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Anlar)
Kanıta dayalı uygulamalarda kullanılan yöntemleri açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar)
Uygulamaları kanıta dayalı yapar ve elde edeceği sonuçları analiz eder. 4 B (BİLİŞSEL / 4. Düzey - Analiz Etme ; Analiz)
Kanıta dayalı uygulamalarda karar verme sürecinde kişi merkezli çalışma sistemini uygular. 2 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Uygular)
Kanıta dayalı uygulamalarda değerlendirme süreçlerini sistematik olarak düzenler. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Düzenler)
Bireyleri değerlendirirken problemlere bütüncül bir yaklaşımı açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar)
Kanıta dayalı uygulamalarla ilgili etik ve profesyonel kararları tartışır. 2 D (DUYUŞSAL/ 2. Düzey – Olaylara Yanıt Verme: Tartışır)
Kanıta dayalı uygulamalarda kullanılan tedavi yöntemlerinin etkinliğini değerlendirir. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Değerlendirir)
Ergoterapinin çeşitli alanlarında araştırma kanıtlarının uygulanabilirliğini kategorize eder. 4 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Kategorize)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Giriş ve dersin tanımı İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
2 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Geriatrik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
3 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatrik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 1 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
4 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatrik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 2 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
5 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Pediatrik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 3 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
6 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 1 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
7 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 2 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 3 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
10 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ortopedik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 1 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
11 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ortopedik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 2 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
12 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Psikiyatrik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 1 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
13 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Psikiyatrik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 2 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
14 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Özel Konularda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 1 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
15 Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Özel Konularda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 2 İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Alladin, A. (2016). Kaygı bozukluklarının tedavisinde bütüncül BDT: Bilişsel davranışçı terapinin farkındalık ve hipnoterapiyle pekiştirilmesine yönelik kanıta dayalı bir yaklaşım (M. Benveniste, Çev.; T. Özakkaş, Ed.; M. Arık, Yayına hazırlayan). Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
Dişçi, R. (2012). Temel ve klinik biyoistatistik (2. bs.). İstanbul Tıp Kitabevi.
Girgin, F. K. (Ed.). (1999). Sağlık bilimlerinde kaynak kullanımı ve kaynağa ulaşım. Ege Üniversitesi Basımevi.
Kan, İ. (1996). Biyoistatistik uygulama kitabı: Formüller, tablolar, alıştırmalar (4. bs.). Uludağ Üniversitesi.
Mete, B., & Demirhindi, H. (Eds.). (2022). Sağlık bilimlerinde bilimsel araştırma yöntemlerine giriş. Akademisyen Kitabevi.
Şenocak, M. (1992). Özel biyoistatistik: Epidemiyolojide sayısal çözümleme. Çağlayan.
Sümbüloğlu, K. (1978). Sağlık bilimlerinde araştırma teknikleri ve istatistik. Matiş Yayınları.
Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (2009). Biyoistatistik (13. bs.). Hatiboğlu Yayınevi.
Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (1991). Biyoistatistik uygulama kitabı (2. bs.). Hatiboğlu.
Yelvar, G. D. Y., & Çırak, Y. B. (Eds.). (2023). Kronik hastalıklarda fiziksel aktivite ve egzersiz: Kanıta dayalı uygulamalar. Hipokrat Yayınevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
5
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
5
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
5
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
3
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
5
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 7 2 14
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 4 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 108
Genel Toplam 108
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0