Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY306 | PROTEZ, ORTEZ VE REHABİLİTASYONU | 6 | 4 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ortezler, kullanılan materyalin seçimi, ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı, günlük yaşam aktiviteleri (GYA) kapsamında ortez kullanımı ve mobilitenin artırılması, protezlerin temel prensipleri ve amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkileri ve rehabilitasyon işlemlerini anlamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Üst, alt ekstremite ve gövde ortezleri, Farklı deformitelere ve patolojik problemlere göre uygun ortezin seçimi, Ortezlerin indikasyonları günlük yaşamda (GYA) kullanım alanları, Ortez rehabilitasyonu, Alt ve üst ekstremite protezleri, Farklı protez tiplerine ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, Ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri (GYA). |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Protezi oluşturan parçaları ve üretim süreçlerini açıklar. |
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçer. |
Amputelerde uygun tedavi programını uygular. |
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri uygular. |
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları ve sonuçlarını karşılaştırır. |
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri uygular. |
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu ve modifikasyon gerekliliğini açıklar. |
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını uygular. |
Ortez ve protez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklar. |
Ortez ve protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Amputasyon ve Protez Alanı ile İlgili Temel Kavramlar - Amputasyon Seviyeleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Protez Ayaklar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Parsiyal Ayak ve Syme Amputasyonları ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Transtibial ve Diz Dezartikülasyon Amputasyonları ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Transfemoral Amputasyonlar, Kalça Dezartikülasyon, Hemipelvektomi Amputasyonu ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Konjenital Ekstremite Anomalileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Üst Ekstremite Amputasyon Seviyeleri ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Alt Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Üst Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Orteze Giriş, Ortez Kullanım Amaçları, Temel Kullanım Alanlarına Yönelik Örnekler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Ayağın Patomekaniği, Sık Görülen Deformiteler, Ayağın ve Ayakbileğinin Ortezlenmesinde Temel Prensipler, Dizin Mekanik ve Travmatik Patolojilerinde Ortotoik Yaklaşım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Uzun Yürüme Ortezlerinin Endikasyonları, Yaygın Ortez Uygulamaları, Sorunların Giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri, Doğuştan Kalça Çıkığının Klinik Özellikleri, Belirtiler ve Ortezleme Tedavisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Spinal Bölge Patolojileri, Sınıflandırılması, Klinik Özellikleri, Spinal Ortezleme Prensipleri Boyunda Sık Görülen Patolojiler ve Ortotik Yaklaşımlar, Spinal Deformite ve Patoloji Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Üst Ekstremite Patolojileri ve Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Şener G, Erbahçeci F. (2001). Protez ve Rehabilitasyonu. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
Browker JH, Michael JW. (1992). Atlas of Limb Prosthetics. London: Mosby Year Book, St. Louis. |
May BJ. (1996). Amputations and Prosthetics: a case study approach? Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. |
Lusardi M.M., Nielsen C.C. (2007). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. St. Louis : Saunders. |
Uygur F.S. (1992). Ayak Deformite ve Ortezleri. Ankara: H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları. |
Hunter J.M., Schneider L.H., Mackin E.J. (2011). Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy. Toronto: Mosby Company. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
3 | |||||
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
5 | |||||
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
3 | |||||
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |