TR EN

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARDA BAĞIMSIZ YAŞAM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY317 ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARDA BAĞIMSIZ YAŞAM 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Özel ihtiyaçları olan çocuklarda, performans alanlarına dayanan aktiviteler bağımsız yaşam, ailenin ve bakım verenlerin değerlendirme ve müdahalelerin temel özelliklerini anlamalarına etkisi açıklanmaktadır; günlük yaşam aktiviteleri, kavrama / el becerileri ve oyun alanları uygulamaları
İçerik: Pediatrik uygulamada kavramsal boyut; Günlük yaşam aktiviteleriyle performans alanları, üretici aktiviteler, oyun / serbest zaman etkinliklerinin teorik çerçevesi; Ailenin sorunları; Özel ihtiyaçları olan çocukların taşınması ve transferi ile ilgili temel ilkeler; Uyku, tuvalet eğitimi, banyo, giyinme, beslenme, kavrama ve el becerileri, oyun uygulamaları; Özel gereksinimli çocuklarda vaka çalışmaları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Nörolojik disfonksiyonu olan çocuklarda ebeveynler ve bakım verenlerin problemleri çözer.
Ergoterapi alan çocukların günlük yaşam aktiviteleri, üreticileri ve oyun / boş zaman etkinlikleri tanımlama ve değerlendirir.
Müdahale stratejilerini tartışabilme, programı planlar.
Bağımsız yaşam alanlarının uygulamaları, çocuk merkezli seçimler ve temel düzeyde uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Pediatrik uygulamadaki performans alanlarına göre kavramsal boyut Anlatım
2 Literatür tarama Günlük yaşam aktiveteriyle performans alanları, üretici aktiviteler, zaman etkinliklerinin oyun / serbest zaman teorik çerçevesi Anlatım
3 Literatür tarama Aile sorunları Anlatım
4 Literatür tarama Özel gereksinimlerin temel ilkeleri, çocukların alıkonma yöntemleri Anlatım
5 Literatür tarama Özel ihtiyaçları olan çocukların transferlerinin yöntemleri ve temel ilkeleri Anlatım
6 Literatür tarama Uyku eğitimi - vaka çalışması Anlatım, Örnek Olay
7 Literatür tarama Tuvalet eğitimi - vaka çalışması Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Banyo eğitimi - vaka çalışması Anlatım, Örnek Olay
10 Literatür tarama Giyinme eğitimi - vaka çalışması Anlatım, Örnek Olay
11 Literatür tarama Beslenme eğitimi - vaka çalışması Anlatım, Örnek Olay
12 Literatür tarama Anlama ve beceri eğitimi - vaka üzerinde çalışma Anlatım, Örnek Olay
13 Literatür tarama Oyun uygulamaları - vaka çalışması Anlatım, Örnek Olay
14 Literatür tarama Özel ihtiyaçları olan çocuk aileleri hakkında tartışma Anlatım, tartışma
15 Literatür tarama Özel ihtiyaçları olan çocuk aileleri hakkında tartışma Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Building blocks for learning, occupational therapy approaches : practical strategies for the inclusion of special needs in primary school yazar Jenkinson, Jill; Hyde, Tessa; Ahmad, Saffia.Yayıncı: Chichester, West Sussex, U.K. : Wiley-Blackwell, 2008

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
5
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
5
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
4
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
5
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
5
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 66 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0