Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER350 |
TIBBİ LABORATUVARLARDA KALİTE KONTROL SİSTEMLERİ |
6 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Laboratuvar ortamlarında toplam kalite yönetimi prensipleri çerçevesinde laboratuvar çalışma kurallarının oluşturulmasından hasta örneğinin alnımından hasta sonuçlarının sunulduğu tüm sürecin organize edilmesi ve düzenin sürdürülmesi için gerekli kural ve uygulama becerisine ilişkin bilgi beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Laboratuvar çalışma kuralları,laboratuvarda kalite yönetim sistemleri,laboratuvar çevresel koşullarının temini,çalışma ortamı düzen ve temizliği,lab. organizasyonu, çalışanların yetki ve sorumlulukları,dökümantasyon; standartlar, talimatlar ve iş akışları, laboratuvar organizasyonunu etkileyen faktörler ,hasta materyallerinin alınması ve laboratuvar kabulü,sarf malzeme istemi ve yönetimi,ekipman bakım ve onarımının temini,kalite kontrol ve değerlendirme,Laboratuvar enformasyon sistemi ve laboratuvar içi iletişim,ISO(Uluslararası Standardizasyon Örgütü)Klinik Laboratuvar Testleri ve İn Vitro Tanısal Test Sistemleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Tıbbi laboratuvarlarda iş organizasyonu hakkında uygulamaları yürütür. |
Kalite yönetim kavramını açıklar. |
Kalite kontrol süreçlerini yürütür. |
Çalışma ortamının düzenlenmesini organize eder. |
Hasta materyali ile ilgili laboratuar öncesi ve sonrası işlemleri düzenler. |
Laboratuvar çalışma kurallarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Bireysel araştırma |
Laboratuvar çalışma kuralları |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Laboratuvarda kalite yönetim sistemleri |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Laboratuvar çevresel koşullarının temini |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama |
Çalışma ortamı düzen ve temizliği |
Örnek Olay. |
5 |
Web tabanlı araştırma |
Laboratuvar organizasyonu, çalışanların yetki ve sorumlulukları |
Anlatım |
6 |
Bireysel araştırma |
Dökümantasyon; Standartlar, talimatlar ve iş akışları |
Anlatım |
7 |
Literatür tarama |
Laboratuvar organizasyonunu etkileyen faktörler |
Örnek Olay |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma |
Hasta materyallerinin alınması ve laboratuvar kabulü |
Anlatım |
10 |
Bireysel araştırma |
Sarf malzeme istemi ve yönetimi |
Tartışma |
11 |
Literatür tarama |
Ekipman bakım ve onarımının temini |
Tartışma |
12 |
Web tabanlı araştırma |
Kalite kontrol ve değerlendirme |
Anlatım |
13 |
Bireysel araştırma |
Laboratuvar enformasyon sistemi ve laboratuvar içi iletişim |
Tartışma |
14 |
Web tabanlı araştırma |
ISO(Uluslararası Standardizasyon Örgütü)Klinik Laboratuvar Testleri ve İn Vitro Tanısal Test Sistemleri |
Anlatım |
15 |
Bireysel araştırma |
Genel tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Paşaoğlu H.(2018).Temel - Klinik Tıbbi Laboratuvar.Ankara:pelikan kitabevi |
BAL, C. G., & Murat, A. R. A. L. Tıbbi Laboratuvarlarda Kalite Yönetimi: EN ISO 15189 Uygulama Şartları. Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(1), 81-85. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
4 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
50 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|