TR EN

İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINDA TARAMA TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT303 İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINDA TARAMA TEKNİKLERİ 5 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; işitme ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan tarama yöntemlerinin kavranması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; İşitme, konuşma ve Lisan problemlerinde kullanılan temel tarama yöntemleri ve uygulamaları, Tarama protokollerinin avantaj ve dezavantajları, Tarama sonucu elde edilen verilerin değerlendirme ve raporlama konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İşitme potansiyeli ile konuşma becerisi arasındaki ilişkiyi tanımlar.
İyi bir konuşma gelişimi için doğumdan itibaren çok iyi bir işitsel potansiyele ihtiyaç olduğunu anlar.
Yaşamın ilk yıllarından itibaren ortaya çıkan işitsel yoksunluğun bireyin tüm yaşamı boyunca konuşma bozukluğu yaşamasına neden olduğunu anlatır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTSEL SİSTEME GİRİŞ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
2 LİATEREATÜR TARAMA PERİFERİK İŞİTME SİSTEMİ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
3 LİATEREATÜR TARAMA SANTRAL İŞİTME SİSTEMİ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
4 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTME TARAMASI VE ÖNEMİ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
5 LİATEREATÜR TARAMA YENİ DOĞAN İŞİTME TARAMSI ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
6 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTME KAYIPLARI ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
7 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTME KAYBI VE İŞİTME CİHAZLARI ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
8 - ARA SINAV -
9 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTME KAYIPLARI VE KOKLEAR İMPLANT ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
10 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTSEL REHABİLASYON ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
11 LİATEREATÜR TARAMA KONUŞMA BOZUKLUKLARI ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
12 LİATEREATÜR TARAMA KONUŞMA BOZUKLUKLARI SINIFLANDIRILMASI ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
13 LİATEREATÜR TARAMA İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI İLİŞKİSİ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
14 LİATEREATÜR TARAMA KONUŞMA BOZUKLUKLARI TERAPİSİ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
15 LİATEREATÜR TARAMA LİATEREATÜR TARAMA TERAPİSİ ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Geffner, D. And Ross-Swain, D. (2013). Auditory Processing Disorders : Assessment, Management, and Treatment: Plural Publishing

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
2
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0