TR EN

DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL GÖRÜNTÜLEME VE ANALİZ YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT403 DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL GÖRÜNTÜLEME VE ANALİZ YÖNTEMLERİ 7 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HAVA ÇETİN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders; Dil ve Konuşma Terapisi alanında yaygın olarak kullanılan temel görüntüleme, kayıt ve stimülasyon yöntemlerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak; özellikle EEG/ERP ve TMS yöntemleri hakkında kuramsal bilgi vermek ve uygulamalı beceri geliştirmeyi amaçlamaktadır.
İçerik: Bu dersin içeriği; o Görüntüleme Yöntemleri: Videofloroskopi, manyetik rezonans görüntüleme (MR), ultrason gibi tekniklerin kullanımı. o Akustik Analiz: Ses dalgalarının analizi, ses spektrumu, formant frekansları. o Yutma Fonksiyonlarının Görüntülenmesi: Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi. o Fonksiyonel Görüntüleme Teknikleri: Beyin aktivitesi ve dil fonksiyonları ile ilişkili analizler. Bu içerikler, öğrencilerin dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde ileri teknolojiler kullanarak tanı ve tedavi becerilerini geliştirmeyi amaçlar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

•Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan görüntüleme yöntemlerini tanıma.
•Veri toplama, değerlendirme ve tanı yaklaşımı yapılandırma ilkelerini tanımlar.
•Akustik ve fonetik analiz yöntemlerini uygulayabilme.
•Görüntüleme ve analiz sonuçlarını yorumlayarak tanı koyma becerisi.
•İleri teknolojilerle yapılan analizlerin terapötik süreçlerde nasıl kullanılacağını anlama.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Radyolojiye Giriş, Tarihçe ve Radyolojik Modaliteler/Bölüm 1 Anlatım tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Radyolojiye Giriş, Tarihçe ve Radyolojik Modaliteler/Bölüm 2 Anlatım tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Radyolojik Terimler ve Terminoloji Anlatım tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Santral Sinir Sistemi Anatomisi Ve Radyolojik Görüntülemesi/Bölüm 1 Anlatım tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Santral Sinir Sistemi Anatomisi Ve Radyolojik Görüntülemesi/Bölüm 2 Anlatım tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Santral Sinir Sisteminin Diğer Patolojilerinde Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Vize Öncesi Genel Tekrar Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma İnmede Radyolojik Görüntüleme/Bölüm 1-A Anlatım tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma İnmede Radyolojik Görüntüleme/Bölüm 1-B Anlatım tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Demans ve Nörodejeneratif Hastalıklarda Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Patolojilerinde Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Baş-Boyun Bölgesinin Radyolojik Anatomisi Anlatım tartışma
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Baş, Boyun Bölgesi Patolojilerinde Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Final Öncesi Genel Tekrar Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Daly, D. and Pedley, T. (Ed). 1990. Current Practice of Clinical Electroencephalography. New York : Raven Press

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
5
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 3 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 106
Genel Toplam 106
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0