TR EN

MESLEKİ ORYANTASYON DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY107 MESLEKİ ORYANTASYON 1 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Beslenme ve Diyetetik bilimi ile diyetisyenin görevleri, çalışma alanları, mesleki eğitim ve etik konularına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Beslenme ve Diyetetik biliminin tarihsel gelişimi, bölüm ve ders programı tanıtımı, diyetisyenlik mesleği ile ilgili uygulamalar, mesleki standartlar ve meslek örgütünün tanıtılması, meslek ile ilgili temel bigi kaynakları ve ulaşım yolları, beslenme, besin ve besin ögeleri ile igili temel kavramlar, Türkiye Diyetisyenler Derneği’nin kuruluşu ve çalışmaları, diyetisyenlik meslek etiği ve önemi, diyetisyenlikte kariyer süreci.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Beslenme ve diyetetik bilim dalını ve tarihsel gelişimini keşfeder.
Besin ve beslenme kavramlarını tanımlar.
Beslenme ve diyetetik eğitiminin temel bilgi ve uygulamalarını tanımlar.
Zaman yönetiminin kariyer planlaması ve mesleki gelişim üzerindeki etkisini açıklar.
Diyetisyenin çalışma alanlarını ve yetkinliklerini analiz eder.
Diyetisyenin mesleki ve etik sorumluluklarına bağlı kalarak görev ve yetkilerini tanımlar.
Türkiye Diyetisyenler Derneği'nin ve uluslararası meslek kuruluşlarının çalışmalarını analiz eder.
Farklı çalışma alanlarında mesleğin gerektirdiği davranış ve aktivitelerini ana hatları ile belirtir.
Diyetisyenin girişimcilik becerilerinin mesleki kariyerine katkılarını meslekle ilişkilendirir.
Farklı alanlarda çalışan diyetisyenlerin kariyer yollarını öğrenerek, mesleki çeşitlilik ve kariyer fırsatlarını keşfeder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Dünden Bugüne Beslenme ve Diyetetik Biliminin Gelişimi Anlatım
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Beslenme ve Diyetetik Eğitimi ve Uygulamaları Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Etkili Kariyer Planlaması ve Sürekli Mesleki Gelişim için Zaman Yönetimi Anlatım, Bireysel çalışma
4 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenin Resmi Belgelerdeki Yeri, Tanımı, Görevleri Anlatım
5 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenlerin Çalışma Alanları, Besin ve Beslenme Konusunda Bilgileri ve Becerileri Anlatım, Tartışma
6 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenin Temel ve Mesleki Özellikleri, Görevleri ve Yetkileri Anlatım, Tartışma
7 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Türkiye Diyetisyenler Derneği'nin Kuruluşu ve Çalışmaları Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Klinik Diyetisyeni Soru-Cevap, Anlatım
10 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Toplum Sağlığı Diyetisyeni Anlatım
11 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyen ve Toplu Beslenme Sistemleri: Yönetim, Organizasyon ve Liderlik Anlatım, Grup Çalışması
12 Bireysel çalışma, Web Tabanlı Araştırma Eğitmen Olarak Diyetisyen Anlatım
13 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Diyetisyenlik ve Girişimcilik Anlatım, Grup Çalışması
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Etik ve Diyetisyenlik Mesleği İçin Önemi Anlatım, Tartışma
15 Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Araştırma Sahadan Diyetisyen Kariyer Örnekleri Anlatım, Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Academy Quality Management Committee. (2018). Academy of Nutrition and Dietetics: Revised 2017 Scope of Practice for the Registered Dietitian Nutritionist. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 118(1), 141–165.
Burtnett, F. (2019). Career errors: Straight talk about the steps and missteps of career development (2nd ed.). Rowman & Littlefield Publishers.
Byers, A. (2013). Jump-starting a career in dietetics and nutrition. Rosen Publishing Group.
Mahan, L. K., Raymond, J. L., & Escott-Stump, S. (2020). Krause’s food & the nutrition care process (15th ed.). Elsevier.
Tayfur, M. (2014). Diyetisyenin çalışma rehberi. Hatiboğlu Yayıncılık.
Tayfur, M. (2014). Dünyada ve Türkiye’de beslenme ve diyetetik eğitim-öğretimi, diyetisyenin meslek etiği. Hatiboğlu Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Optik(Test) Sınav
Ara Sınav (Vize) 1 50 Optik(Test) Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Optik(Test) Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Optik(Test) Sınav
TOPLAM 4 200
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 2 4
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 2 2 4
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 71
Genel Toplam 71
Toplam İş Yükü / 25.5 2,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0