Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY451 | NUTRİGENETİK | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Genetik varyasyonların beslenme ile etkileşimi ve genetiğin hastalık riskleri ile ilişkisine yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Genetik kavramlar ve terminoloji, nutrigenetik ve nutrigenomik, gen ve çevre, genetik varyasyon, besinler ve gen ekspresyonu, epigenetik, beslenmenin genotipik ve fenotipik etkileri, nutrigenetik, nutrigenetik ve diyabet, nutrigenetik ve obezite, epigenetik ve kanser, nutrigenomik ve kanser, genetik varyasyon ve fiziksel performans. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Genetik, genetik varyasyon ve gen ekspresyonu kavramlarını açıklar. |
Besin öğelerinin gen ekspresyonu üzerindeki etkilerini ve hastalık riskleri ile ilişkilendirir ve gerekçelendirir. |
Epigenetik değişikliklerin nasıl meydana geldiğini ve beslenme ile olan ilişkisini açıklar. |
Nutrigenetik alanındaki güncel araştırmaları inceler. |
Hastalıkların genetik faktörlerini ve nutrigenetik uygulamaları ilişkilendirir. |
Nutrigenetik bilgileri kullanarak bireysel beslenme programları ve genetik yapıya dayalı beslenme stratejileri hazırlar. |
Genetik varyasyonların fiziksel performans üzerindeki etkilerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Terminoloji; Genetik Kavramlar, Genetik Materyale Genel Bir Bakış | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Nutrigenetik ve Nutrigenomik | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Gen ve Çevre | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genetik Varyasyon: Beslenme Uygulama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinler ve Gen Expresyonu I | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinler ve Gen Expresyonu II | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Epigenetik | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Beslenmenin Genotipik ve Fenotipik Etkileri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Pratikte Nutrigenetik | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Nutrigenetik ve Diyabet | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Nutrigenetik ve Obezite | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Epigenetik ve Kanser | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Nutrigenomik ve Kanser | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genetik Varyasyon ve Fiziksel Performans | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
De Caterina, R., et al. (Eds.). (2019). Principles of nutrigenetics and nutrigenomics: Fundamentals of individualized nutrition. Elsevier Science & Technology. |
Kohlmeier, M. (2013). Nutrigenetics: Applying the science of personal nutrition. Elsevier Science & Technology. ProQuest Ebook Central. |
Simopoulos, A. P., & Ordovas, J. M. (Eds.). (2004). Nutrigenetics and nutrigenomics. S. Karger AG. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 149 |
Genel Toplam | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |