TR EN

ALAN ÇALIŞMASI II-T DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY442T ALAN ÇALIŞMASI II-T 8 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin sosyal hizmet alanında teorik bilgi ve vaka analizleri üzerinden mesleki müdahale stratejilerini geliştirmeleri, analiz etmeleri ve uygulamaya yönelik bir anlayış kazanmaları amaçlanmaktadır. Ayrıca, mesleki etik ilkeler çerçevesinde kriz müdahalesi, vaka yönetimi ve sosyal hizmetin farklı düzeylerinde (mikro, mezzo, makro) etkin uygulamalar hakkında bilgi ve tutum kazandırılması hedeflenmektedir.
İçerik: Sosyal hizmet müdahale stratejileri, bireyle ve grupla çalışma yöntemleri, vaka yönetimi, kriz ve risk yönetimi, göçmenlerle çalışma, savunuculuk stratejileri, hak temelli sosyal hizmet yaklaşımları, yenilikçi sosyal hizmet uygulamaları. Dersin ilerleyen haftalarında olgu sunumlarıyla vaka analizleri yapılacak ve her olgu sunumuna ek olarak kriz, risk, vaka yönetimi gibi konular tartışılacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Alan çalışmasının temel kavramlarını açıklar.
Sosyal hizmet uygulamalarında bireyle ve grupla çalışma yöntemlerini karşılaştırır.
Farklı sosyal hizmet müdahale stratejilerini analiz eder ve uygular.
Vaka yönetimi süreçlerini planlar ve uygular.
Kriz müdahalesi ve risk yönetimi yöntemlerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir.
Toplumsal sorunlar karşısında hak temelli sosyal hizmet yaklaşımlarını uygular.
Sosyal hizmette mesleki etik ilkelere uygun hareket eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Alan çalışmasına giriş ve etik ilkeler Ders anlatımı ve sınıf tartışması
2 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Alan çalışmasının metodolojisi Grup çalışması ve vaka analizi
3 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Sosyal hizmet uygulamalarında bireyle çalışma Örnek vaka incelemesi ve sınıf içi tartışma
4 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Sosyal hizmet uygulamalarında grupla çalışma Grup simülasyonu ve rol oynama
5 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu Öğrenci sunumu ve tartışma
6 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu Öğrenci sunumu ve tartışma
7 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu Öğrenci sunumu ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu, Kriz müdahalesi Öğrenci sunumu ve grup tartışması
10 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu, Savunuculuk stratejileri Öğrenci sunumu ve vaka çözümlemesi
11 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu, Vaka yönetimi Öğrenci sunumu ve tartışma
12 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu, Risk yönetimi Öğrenci sunumu ve grup çalışması
13 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu, Göçmenlerle çalışma Öğrenci sunumu ve tartışma
14 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Olgu sunumu, Yenilikçi sosyal hizmet yaklaşımları Öğrenci sunumu ve vaka çalışması
15 - - -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sheafor, B.,Herojsi, C. (2016). Sosyal Hizmet Uygulaması. Nika Yayınevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
4
2
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
5
2
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
5
2
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
3
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
2
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
5
2
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
5
2
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
5
3
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 13 2 26
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 56
Genel Toplam 56
Toplam İş Yükü / 25.5 2,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0