TR EN

PSİKOMOTOR GELİŞİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ANY321 PSİKOMOTOR GELİŞİM 5 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ SERİN YAMAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, Psiko-motor gelişim dönemlerini ve bu dönemlere ait kuramları tartışır ve motor gelişim test protokollerini bireylerin farklılıklarına göre seçebilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği;Psiko motor gelişimin ne olduğu, Motor gelişimin ilkeleri, motor gelişimi etkileyen faktörler,gelişimde cinsiyet farklılıkları ve yaygın gelişimsel bozuklukların neler olduğunu işlenir.Psikomotor gelişim dönemleri ve bu dönemin kuramcılarının( Freud,Piaget,Bandura) görüşlerinin neler olduğu, Motor gelişimdeki farklılıkları ve standartları ölçüp değerlendirmek için kullanılan psikomotor testlerin (Denver denge testi,TGMD -Kabamotor testleri,Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi) neler olduğu konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikomotor gelişimle ilgili temel kavramları tanımlar.
Psiko-motor gelişimi etkileyen faktörleri açıklar.
Psiko-motor gelişim dönemlerini ve bu dönemlere ait kuramları tartışır.
Motor gelişimi değerlendirmek için, bireylerin farklılıklarına göre uygun test protokolünü seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin genel yapısı, işleyişi hakkında bilgilendirme, Dersin başarı kriterleri ve Ortak çalışmalar için Grup oluşturma Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap okuma Gelişimle ilgili temel kavramlar, Motor gelişimin alanları Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap okuma Motor gelişimin ilkeleri, Motor gelişimi etkileyen faktörler. Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde refleksif harekteler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
5 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde ilkel hareketler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
6 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde temel hareketler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
7 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde Spora özgü hareketler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konu hakkında okumlar yapma Gelişimde cinsiyet farklılıkları ve yaygın gelişimsel bozukluklar. Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi.
10 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Motor gelişim dönemleri.Kuramcılar ve gelişim kuramları. Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
11 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Motor gelişimi değerlendirmek için kullanılan testler Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
12 Video izleme Okulöncesi çocuklarda PORTAGE testi ,Denver gelişim testi, BOMTY motor yeterlilik testi Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
13 Video izleme 7 yaş ve üzeri çocuklarda TGMD II nesne kontrolü testi, TGMD-II Kabamotor gelişim testi Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
14 Video izleme Spor branşlarına özgü motor gelişim testleri Kaba motor beceri testi, Motor performans testi Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
15 Ders notları ile tekrar çalışması Dersin genel 14 haftalık tekrarı ve sınava yönelik soru-cevap şeklinde dönemin tamamlanması. Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gökmen, H.; Karagül, T.; Aşçı, HF. (1993). Psikomotor Gelişim. T.C Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Ankara.
Kluka-Darlene, A. (1999). Motor Behavior: From Learning to Performance. Englewood, Colorado: Morton Publishing Company.
Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık, Ankara.
Gallahue, D.L. ve Ozmun, J.G. (2006). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. 6th Ed. International Edition, McGraw-Hill Companies, New York.
Özer, D.S., Özer, K. (2007). Çocuklarda Motor Gelişim. Nobel Yayınları, İstanbul.
Capelle, A.V., Broderick, C. R., van Doorn N. & Ward R. E. (2017). Parmenter, B. J. Interventions to improve fundamental motor skills in pre-school aged children: A systematic review and meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport 20, 658–666.
Engel, A. C., Broderick, C. R., van Doorn, N., Hardy, L. L., & Parmenter, B. J. (2018). Exploring the relationship between fundamental motor skill interventions and physical activity levels in children: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 48(8), 1845-1857.
Gümüşdağ,H. ve Yıldırım, M. (2018). Spor Bilimlerinde Çocuklarda Motor Gelişim. Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
Canlı, U.,Taşkın, C.,Koçak,Ç.V.(2019).Çocuklar İçin Spor Eğitimi.Gazi Kitabevi,Ankara.
Ayan, S.(2019).Hareket Eğitimi. Pegem Akademi,Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
3
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
3
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
3
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
4
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
4
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
3
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
1
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Genel Toplam 75
Toplam İş Yükü / 25.5 2,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0