Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EEY307 | BEDENSEL ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR | 5 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, engellilerin fiziki, sosyal ve psikolojik özelliklerini açıklayabilme ve bu bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarını inceleyebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Engellilerde Sporun Tarihçesi, Paralimpik Oyunlar Genel Kuralları, Paralimpik Spor Tesisleri, Engelli Tanımlamaları ve Sınıflandırılması, Engellilerde Egzersiz Eğitiminin Etkileri, Engelliler İçin Uygun Fiziksel Uygunluk Programları, Engellilerde dans aktiviteleri, değişik engel gruplarında uygun spor aktiviteleri, engelli sporcularda spor yaralanmaları ve tedavi yöntemleri, engelli sporcularda doping, özel olimpiyatlar konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bedensel Engellilerde Egzersiz ve Spor Bilimine ait temel kavramları tanımlar. |
Engellilerde egzersiz eğitiminin önemini açıklar. |
Engellilerin fiziki, sosyal ve psikolojik özelliklerini açıklar. |
Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarını inceler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Engellilerde Sporun Tarihçesi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Paralimpik Oyunlar Genel Kuralları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
3 | Video izleme | Paralimpik Spor Tesisleri | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Engelli Tanımlamaları ve Sınıflandırılması | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
5 | Video izleme | Engellilerde Egzersiz Eğitiminin Etkileri | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Engelliler İçin Uygun Fiziksel Uygunluk Programları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar |
7 | Video izleme | Engellilerde Dans Aktiviteleri | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme | Değişik Engel Gruplarında Uygun Spor Aktiviteleri Engelli Sporcularda Spor Yaralanmaları ve Tedavi Yöntemleri Engelli Sporcularda Doping Engellilerde bireysel spor branşları Engellilerde takım sporları Paralimpik oyunlarda engel grupları Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarının analizi | Uygulamalı grup çalışmaları |
10 | Video izleme | Engelli Sporcularda Spor Yaralanmaları ve Tedavi Yöntemleri | Uygulamalı grup çalışmaları |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Engelli Sporcularda Doping | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Engellilerde bireysel spor branşları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Engellilerde takım sporları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
14 | Video izleme | Paralimpik oyunlarda engel grupları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
15 | Video izleme | Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan egzersiz ve spor programlarının analizi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Özer,D.S.; Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor , Nobel Yayınevi, Ank.2001. |
Atalay, N.G. , Kafa, N.; Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma , Gazi Kitapevi, Ank. 2016 |
Kaya, E.Ö., Kaya M. ; Görme Engellilerde Eğitim Ve Spor, Gazi Kitapevi, Ank. 2016 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
|
2 | |||||
2 |
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
2 | |||||
2 |
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
2 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
|
1 | |||||
4 |
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
|
5 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
|
3 | |||||
2 |
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 2 | 6 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 101 |
Genel Toplam | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |