TR EN

GÖRME ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY308 GÖRME ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR 6 3 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencileri, görme engelli bireylerin engel seviyelerini belirleyerek egzersiz ve spor programlarının düzenlenmesini sağlayacak seviyeye getirmektir. Görme engelli bireylere uygulanacak spor pratiğinin metotları ve tekniklerini uygulayacak becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; görme engellilerde eğitim ile ilgili temel kavramlar, görme engelliler ile ilgili yasa ve yönetmelikler, görme engellilerin eğitim ortamları, görme engellilerin fiziksel, sosyal, ve psikolojik özellikleri, görme engelliler spor branşları ve spor dalı seçimi, görme engelliler antrenman programı düzenleme, ölçme ve değerlendirme.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Görme engeli olan bireylerin özelliklerini tanımlar.
Görme engeli olan bireylerin spor eğitimi uygulamalarını açıklar.
Görme engellilere özgü spor branşlarını açıklar.
Görme engellilerde uygulanacak antrenman metotları ve günlük antrenman programı örneklerini açıklar ve yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Görme engellilerde spor eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 PPT Dosyası, Video Görme engelliler ile ilgili yasa ve yönetmelikler, görme engelli bireyleri tanılama. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 PPT Dosyası, Video Görme engelli bireylerin eğitim ortamları. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 PPT Dosyası, Video Görme engelli bireylerin fiziksel, sosyal ve psikolojik özellikleri. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 PPT Dosyası, Video Görme engellilerde uygulanan spor branşları. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 PPT Dosyası, Video Görme engelli spor branşlarındaki hedef gruplar ve spora etki eden faktörler. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 PPT Dosyası, Video Görme engellilerde egzersiz ve sporun amaçları ve uygulama yöntemleri. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 PPT Dosyası, Video Görme engellilerde egzersiz ve spor aracılığıyla rehabilitasyon. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 PPT Dosyası, Video Görme engellilerde egzersiz ve spor dalı seçimi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 PPT Dosyası, Video Görme engellileri spora yönlendirme ve egzersiz programı düzenleme. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 PPT Dosyası, Video Görme engellilerde antrenman programı metotları ve günlük çalışma programı. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 PPT Dosyası, Video Görme engellilerde antrenman programı metotları ve günlük çalışma programı. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 PPT Dosyası, Video Ölçme ve değerlendirme yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Dosyası, Video Ölçme ve değerlendirme yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özkatar Kaya, E. (2019). Görme Engellilerde Eğitim ve Spor. Gazi Kitabevi, Ankara.
Kaya, N., Atalay Gürol N. (2016). Engellilerde Spor ve Sınıflandırma. Gazi Kitabevi, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
5
2
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
3
2
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
4
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
4
4
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
4
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
4
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
4
2
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 2 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0