Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EEY407 | ENGELLİLERDE SPORCU VE AİLE DANIŞMANLIĞI | 7 | 2 | 2 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Engelliler için beden eğitimi ve sporun anlam ve önemi, engel türleri ve sınıflandırılmaları, engellilerde beden eğitimi ve spor, beden eğitimi ve sporun engelliler üzerindeki etkileri, engelliler için beden eğitimi ve sporla ilgili hukuki düzenlemelerle tüm engelli grupları ile Beden Eğitimi ve Spor çalışmaları yapabilme seviyesine gelebilme. Engelli Bireylerin ailelerine danışmanlık hizmeti anlatabilme ve danışmanlık hizmeti sunabilme. |
İçerik: | Türkiyede özel eğitim, kaynaştırma eğitimi, engelli tanımları, nedenleri, sınıflandırılması, engellilerde beden eğitimi, sporda özel eğitim, engellilerin yapabilecekleri sporlar, oyunla eğitim, spor eğitiminde eğitmeninin dikkat etmesi gereken kurallar, bireysel beden eğitimi programı, zihinsel engelli, görme engelli, işitme engelli, bedensel engelli, yaygın gelişim bozukluklarına sahip grupların özellikleri ve eğitimleri beden eğitimi ve sporun rolü-önemi ve Engelli bireylerin ailerine danışmanlık hizmetinin önemi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrenciler engelli bireylerle ilgili yeterli bilgi ve kazanımlar elde eder. |
Engellilerde spor projeleri hazırlamayı öğrenir. |
Engelli Bireylerin ailerine danışmanlık yapmayı öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Engelliler ve engellilik ile ilgili yazıların okunması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Dersin amacı ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Özel eğitimin içeriği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Özel öğrenim eğitiminin tarihi gelişimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Özel öğrenim gören bireylerin sınıflandırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Aile ve sosyal Politikalar Bakanlığı özel eğitim yönetmeliği ve uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
6 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Aile ve sosyal Politikalar Bakanlığı özel eğitim yönetmeliği ve uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Engelli Bireylerin Ailelerine danışmanlık yapılması üzerine ilişkin eğitim | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Engellilere uygun spor seçiminde dikkat edilecek konular | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
10 | Ppt sunum hazırlama | Engelli Bireylerin sportif aktivitelerinde uygulamasında dikkat edilecek konular | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
11 | Ppt sunum hazırlama | Engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar,yarışma organizasyonları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
12 | Ppt sunum hazırlama | Engelli bireylerin Spor müsabakası ve Yarışma kuralları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | Ppt sunum hazırlama | Engelli Bireylerin hukuki zeminde nasıl korunabileceği üzerine eğitim | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | Ppt sunum hazırlama | Engelli Bireylerin haklarının öğretiminde ailenin rolünün anlatılması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | Ppt sunum hazırlama | Genel tekrar yapılır. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bakış, G. B. (2013). Aile Danışmanlığı. |
Yusuf, G. E. N. Ç. (2016). Engellilerin sosyal sorunlari ve beklentileri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (35/2). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
|
5 | |||||
2 |
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
5 | |||||
2 |
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
3 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
|
3 | |||||
4 |
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
|
5 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
|
4 | |||||
2 |
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 8 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 200 |
Genel Toplam | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |