Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY410 | SATRANÇ III | 8 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, satranç oyununa özgü taktikleri uygulama, satranç oyununu öğretmeye yönelik antrenman programı hazırlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; satrançta oyun çeşitleri, değerlendirme ilkeleri, strateji ve taktik, satrançta açılışlar, oyun ortası fikirleri: taşların konumlarının iyileştirilmesi, şah çekme ve şah çekmeden kurtulma, özel hamleler, satranç öğretim yöntemleri ve antrenman programı hazırlama konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Satrançta oyun kurallarını ve taşların hareketlerini açıklar. |
Satranç oyununda farklı açılışları uygular. |
Satranç oyununu öğretir. |
Satranç oyununa özgü taktikleri açıklar ve uygular. |
Satranç oyununa uygun öğretim yöntemlerini inceler ve antrenman programı hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
2 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Satrançta yedi değerlendirme ilkesi | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
3 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Satrançta strateji ve taktik | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
4 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Ertelenmiş (Ajurne) Oyunlar, Hızlı Satranç, Yıldırım | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
5 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Ertelenmiş (Ajurne) Oyunlar, Hızlı Satranç, Yıldırım | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
6 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Oyun ortası fikirleri: Taşların konumlarının iyileştirilmesi | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
7 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Şah çekme ve şah çekmeden kurtulma.Taş alarak,araya taş girerek,kaçarak. MAT.Tek hamlede matlar. | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Maç izleme ve yorumlama | Ara sınava hazırlık çalışması | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
10 | Maç izleme ve pratik yapma | MAT. Kaleyle,vezirle,fille,atla,piyonla | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
11 | Maç izleme ve pratik yapma | Özel hamleler:Rok,Piyon terfisi,Geçerken Alma.Kısa mat örnekleri. | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
12 | Maç izleme ve pratik yapma | Çifte saldırı: Saldırı hedefleri:Şah,taşlar,önemli kareler. | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
13 | Maç izleme ve pratik yapma | Taktikler:Açarak saldırı,açarak şah çifte şah. | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
14 | Maç izleme ve pratik yapma | Satranç öğretim yöntemleri ve branşa özgü antrenman programı hazırlama uygulamaları | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
15 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Final sınavına hazırlık çalışmaları | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kulaç, O. (2001) Başlangıç Düzeyi Satranç Kaynak Kitabı. Türkiye İş Bankası Yayınları İstanbul |
Kulaç, O. 2009; Orta Düzey Satranç Kaynak Kitabı. Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul |
Kasparov, G. (2006). Benim Ustalarım. İş Bankası Yayınları, İstanbul |
Chang R. (2007). Practical Chess Exercises: 600 Lessons from Tactics to Strategy, Wheatmark. US |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
2 |
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
|
2 | |||||
2 |
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
2 | |||||
2 |
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
|
1 | |||||
3 |
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 | |||||
4 |
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
0 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
1 | |||||
2 |
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
|
1 | |||||
3 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |