Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YMG408 | DİJİTAL KÜLTÜR | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; özel hayattan iş hayatına, ekonomiden yönetime, eğitime, siyasetten eğlenceye, sanattan medyaya kadar her alanda kendini ağırlıklı olarak hissettiren dijital gelişmeler ele alınarak bir bütün olarak bu gelişmelerin ortaya koyduğu dijital kültür incelemek ve bu alandaki güncel tartışmaları irdelemektir. |
İçerik: | Derste; son yıllarda internet ile bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte insanlığın çalışma şekillerinin, öğrenme biçimlerinin, iletişim kurma yollarının tüketim alışkanlıklarının, kamusal yaşama katılım biçimlerinin, eğlence anlayışlarının farklılaştığı dijital kültür ve boyutları anlatılmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dijital kültürü kavrar. |
Dijital kültürün sözel ve yazılı kültürle farklarını bilir. |
Dijital yerlilerin ve digital göçmenlerin özelliklerini bilir ve tanımlar. |
Teknolojinin toplumsal dönüşüm üzerine etkisini anlar. |
Dijital teknolojilerin gündelik hayata etkisini açıklayabilir. |
Dijital çağda yeni üretim tekniklerini kavrar |
Dijital teknolojilerin yarattığı yeni toplumsal alışkanlıkları anlar ve tanımlar. |
Dijital kültür ve katılım arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
Kolektif zekayı kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Derse giriş ve kültür kavramı | Sözlü anlatım ve soru cevap |
2 | - | Sözlü kültür, yazılı kültür ve dijital kültür; dijital yerli, dijital melez ve dijital göçmenler | - |
3 | - | Yakınsama Kültürü, Katılımcılık, Kolektif Zeka, Esneklik, Mobilite Yersiz - yurtsuzluk , Sanal topluluklar, Endüstri 4.0, Toplum 5.0 | - |
4 | - | Dijital çağın toplumsal etkileri | - |
5 | - | Dijital çağın ekonomik etkileri | - |
6 | - | Dijital çağın politik etkileri | - |
7 | - | Dijital çağda yeni online temsil, yeni kimlik ve sorunları. | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Dijital çağda yeni kimlik ve sorunları. | - |
10 | - | Dijital çağda ilişkiler ve iletişim biçimleri | - |
11 | - | Dijital çağın sanat ve tasarım alanlarına etkileri | - |
12 | - | Oyun kültürü | - |
13 | - | Blockchain teknolojisi ve metaverse | - |
14 | - | Djital kültürün karanlık tarafı: Hacktivizm ve Siber Suçlar | - |
15 | - | Dijital kültürün olumsuzlukları Post truth Yalan haber Trollük - Linç kültürü ve Siber Zorbalık | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Charlie Gere,Dijital Kültür, Çev. Aydoğdu Akın, Salon Yayınları, 2018, İstanbul |
Tanol Türkoğlu, Dijital Kültür Bilgi (çler) Toplumu için (Nafile) Bir Elkitabı, Beyaz Yayınları, 2010, İstanbul |
Ed. David Trend, Reading Digital Culture, Blackwell Publishing, 2001, USA&UK |
Simon Lindgren, Digital Media &Society, Sage Publications, 2017, London |
Gülenay Pınarbaşı, Dijital Dönüşümün Eşiğinde Metaverse - Meta-Kültür, Dijital Devrim, Ed. Ayten Övür, Der Yayınları, 2022, İstanbul |
Ed. Filiz Aydoğan, Yeni Medya Kuramları, Der Yayınları, 2018, İstanbul |
Prof. Dr. Selva Ersöz Karakulakoğlu, Dijital Toplum: Kavram, Kuram ve Yöntem, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020, Ankara |
Züleyha Önbaş Anbarlı, Dijital Kültür, Çevrimiçi İletişim ve Yansımaları, ed. Mestan Küçük, Gece Kitaplığı, 2019, Ankara |
Rezal Koç, Dijitalleşen Kültür ya da Kültürün Dijitalleşmesi: Dijital Kültür Kavramı , Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2022, Cilt: 15, Sayı: 38, 500-513. |
Ed. Sait Sinan Atılgan, Dijital Okuryazarlık Boyutuyla Dijital Dünyanın Yeni Kavramları, Literatürk Academia, 2020, Konya |
Henry Jenkins, “Cesur Yeni Medya” Teknolojiler ve Hayran Kültürü, İletişim Yayıncılık, 2016, İstanbul |
Ed. Himmet Hülür - Cem Yaşın, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi, Ütopya Yayınevi, 2016, Ankara |
Tanol Türkoğlu, Digito Ergo Sum - Dijitalim Öyleyse Varım, Beyaz Yayınları, 2017, İstanbul |
Ralph Keyes, Hakikat Sonrası Çağ Günümüz Dünyasında Yalancılık ve Aldatma, Tudem Yayın Grubu, 2017, İzmir |
Yalın Alpay, Yalanın Siyaseti - Yalanın meşrulaştırılması, hakikatin önemsizleşmesi ve hileli akıl yürütme teknikleri, 3. Baskı, Destek Yayınları, 2017, İstanbul |
Manuel Castells, İsyan ve Umut Ağları - Internet Çağında Toplumsal Hareketler, Koç Üniversitesi Yayınları, 2013, İstanbul |
Haz. Barış Çoban, Sosyal Medya Devrimi, Su Yayınları, 2014, İstanbul |
Faruk Eczacıbaşı, Daha Yeni Başlıyor Geleceğin Dünyasında Esneklik, Yakınsama, Ağ Yapısı ve Karanlık Taraf, 3. baskı , KÜY, 2018, İstanbul |
TRT Akademi Dijital Medya Sayısı Cilt 1 Sayı 2 Temmuz 2016 |
İktisat ve Toplum Dijital Ekonomi Sayısı Sayı 126, 2021 Nisan |
BrandMap Sayı 28 Mart - Nisan 2019 |
Bilim ve Teknik Metaverse Sayı 654, Mayıs 2022 |
The Digitalage Dijital Doğanları Anlama Kılavuzu Eylül 2017 |
Brandmap Toplum 5.0 Sayı 27, Şubat 2015 |
National Geographic Akıllı Kentler Özel Sayı, Nisan 2019 |
Harvard Business Review Türkiye Şubat 2019 |
Bilim ve Teknik Sayı 640, Mart 2021 |
Bilim ve Teknik Sayı 607, Haziran 2018 |
Marketing Türkiye Mayıs 2016 |
Marketing Türkiye Haziran 2019 |
The Brandage Sayı 116, Eylül 2018 |
#tarih dergi Sayı 60, Mayıs 2019 |
#tarih dergi Sayı 76, Ekim 2020 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
||||||
3 |
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
|
||||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
|
||||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
|
||||||
2 |
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
|
||||||
2 |
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
||||||
3 |
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
||||||
2 |
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |