TR EN

BİLİM FELSEFESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS445 BİLİM FELSEFESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TAMER SARAÇYAKUPOĞLU
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersle öğrencilerin bilgi kuramının temel kavramlarını kullanabilmesi, epistemoloji ve bilim felsefesinde başlıca yönelimleri ayırt etmesi, bilginin ve bilimin yapısı ile ilgili temel sorunları tartışabilmesi amaçlanır.
İçerik: Dersin içeriği, bilgi felsefesinin temel kavramları ve sorunlarını kapsar. Tematik tartışmaların yanı sıra, seçili temel metinlerden parçalar kronolojik sırayla okunup tartışılacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Epistemoloji ve bilim felsefesinde farklı akımları karşılaştırır.
Bilimsel yöntemin özelliklerini ve aşamalarını örneklendirir.
Epistemoloji ve bilim felsefesinin temel kavramlarını ayırt eder.
Bilimi kavramsal, tarihsel ve eleştirel yönlerden değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Bilime giriş. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma: Francis Bacon, Novum Organum. Modern bilimin doğuşu. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma: Auguste Comte, Pozitif Felsefe Dersleri. Pozitivizm. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma: Rudolf Carnap, Bilim ve Felsefe. Neopozitivizm. Doğrulamacılık. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma: David Hume, İnsanın Anlama Yetisi Üzerine bir Soruşturma. Tümevarım problemi (1). Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma: Bertrand Russell, Felsefe Sorunları. Tümevarım problemi (2). Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma: Carl Hempel, Doğa Bilimi Felsefesi. Hipotetik-dedüktif yöntem (1). Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma: Hans Reichenbach, Doğrulama Mantığı: İndüksiyon. Hipotetik-dedüktif yöntem (2). Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma: Karl Popper, Bilim Felsefesi: Kişisel bir Bildiri. Yanlışlamacılık. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma: Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Bilimsel devrimler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma: Karl Feyerabend, Yönteme Karşı. Bilimsel yöntemin eleştirisi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma: Alan Sokal, Şakanın Ardından. Bilimsel gerçekçilik ve görecilik. Bilim savaşları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma: David Resnik, Bilim Etiği. Bilim etiği. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 - Genel değerlendirme. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özlem, Doğan. (2013).Felsefe ve doğa bilimleri. İstanbul: Notos
Yıldırım, Cemal (2010). Bilim felsefesi. İstanbul: Remzi.
Gillies, Donald (2018). Yirminci yüzyılda bilim felsefesi. Ankara: Nobel.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
2
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
3
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
4
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
2
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
2
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
2
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
3
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
4
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
5
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
2
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
3
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
4
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0