Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ADP103 |
DENTAL MORPHOLOGY |
1 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALPEREN ÖZER-Öğr.Gör. SEBİLE BÜŞRA GÜLLÜOĞLU |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Diş ve destek dokuları tanımayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dişlerin morfolojik yapıları, kontakt ve antogonist ilişkileri içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Ağız boşluğunun ve dişlerin gelişimini öğrenir. |
Agonist ve antagonist ilişkileri öğrenir. |
Ağız boşluğu ve morfolojik kavramlar hakkında bilgi edinir. |
Dişlerin tanımı ve dişlere ait morfolojik kavramları öğrenir. |
Süt ve daimi dişler arasındaki farkları öğrenir. |
Dişler ve çevre dokular ile ilgili morfolojik kavramlar, dişler ve ilgili dokulardaki lezyonların doğru şekilde tarif edilmesini öğrenir. |
Dişleri tanır. |
Diş kronlarının çeşitli düzlemlerdeki morfolojik özelliklerini öğrenir ve kıyaslamalarını yapabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Ağız boşluğu ve morfolojik kavramlar |
- |
2 |
- |
Dişlerin tanımı ve morfolojik kavramlar |
- |
3 |
- |
Maksiller santral ve lateral |
- |
4 |
- |
Maksiller kanin |
- |
5 |
- |
Maksiller 1 ve 2. premolarlar |
- |
6 |
- |
Maksiller 1. molar |
- |
7 |
- |
Maksiller 2 ve 3. molar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Mandibular santaral ve lateral |
- |
10 |
- |
Mandibular kanin |
- |
11 |
- |
Mandibular 1 ve 2. premolarlar |
- |
12 |
- |
Mandibular 1, 2 molar |
- |
13 |
- |
Mandibular 3. molar |
- |
14 |
- |
Dişlerin kontakt ve antagonist ilişkileri |
- |
15 |
- |
Genel tekrar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Wheeler’s Dental Anatomy Physiology and Occlusion. Major M. Russel A. Elsever Science, 2003. |
Woelfel'in dis anatomisi. Sheid RC. (Çeviren Sezgin İlgi). Günes Tıp Yayınları |
Ders Notları ve sunumlar |
Diş Morfolojisi ve Anatomisi. Prof Dr Hüsnü Yavuzyılmaz, 2019. |
HİLTON RİQUERİ. Dental Anatomy and Morfology. Quintessence Publishing; 2019. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborates with the physician on a team.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains competence in applying hygiene rules.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
5 |
70 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
99 |
|
Total Workload of the Course Unit |
99 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|