TR EN

BEHAVIORAL SCIENCES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SMP208 BEHAVIORAL SCIENCES 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile davranış bilimlerine ait temel kavramlar, davranışların önemi, kişilik, algılama, tutumlar ve duyguların iş hayatındaki yeri ve önemi, bireyler arası iletişim, çalışma hayatında davranışların iletişim ile ilişkisi kavramlarının anlaşılabilmesinin sağlanması ve bu kavramların uygulanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu derste güdüler, tutumlar, algılama, kişilik, değerler, inançlar, kültür, duygular ve gruplar, iletişim, çatışma , stres ve değişim yönetimi konularına değinilecektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim sürecinde davranış bilimlerinin ortaya çıkışını ve ilgili bilim dallarını açıklar.
Davranış bilimlerinin incelendiği sistemleri ve etkilendiği çağdaş yaklaşımları anlatır.
Davranış bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Algılama, kişilik, tutumlar ve duyguları ifade eder.
Kişilik teorilerini ve örgütlerde ön plana çıkan kişilik özelliklerini yorumlar.
Güdülemeyi, motivasyonu, iş tatminini ve grupları örnekler vererek açıklar.
Kültür, değerler ve inançlar hakkında bilgi sahibidir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Anlatım Dersin Tanıtımı ve Ders İçeriği ile İlgili Bilgi Verilmesi Anlatım
2 Literatür Taraması Davranış Bilimlerinde Temel Kavramlar ve Davranış Bilimlerinin Önemi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
3 Literatür Taraması Davranış Bilimlerinin Diğer Bilim Dalları ile Olan İlişkisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
4 Literatür Taraması Davranışların Temelinde İhtiyaçlar ve İhtiyaçlar Hiyerarşisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
5 Literatür Taraması Davranış Düzleminde Statü, Rol ve Davranışlar Anlatım Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
6 Literatür Taraması Kişilik Özellikleri ve Kişilik Teorileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
7 Literatür Taraması Tutumlar, Duygular ve Algılama Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Bireyler Arası İletişim ve İşletmelerde iletişim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
10 Literatür Taraması Kültür, Örgüt Kültürü ve Davranış İlişkisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
11 Literatür Taraması Liderlik, Liderlik Teorileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
12 Literatür Taraması Motivasyon Kavramı ve Motivasyon Teorileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
13 Literatür Taraması Gruplar, Grup Oluşumu, Grup Türleri ve Grup Davranışları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
14 Literatür Taraması Örgütsel Değişim ve Stres Yönetimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi
15 Soru- Cevap Genel Tekrar- Soru Cevap Soru- Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Keser, A., Yılmaz, G. ve Yürür, S.(2012). Çalışma Yaşamında Davranış, Güncel Yaklaşımlar, Umuttepe Yayınları. Kocaeli.
küçükaltan, D., Tükeltürk, Ş., ve Gürkan, G. (2015). Örgütsel Davranışta Güncel Konular, Detay Yayıncılık. Ankara.
Tınaz, P. (2013). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2016). Organizational Behavior (Cilt Fourteenth Edition).
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
0
2
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
0
2
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
5
3
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
1
2
To gain competence in computer skills.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain competence in applying the rules of hygiene.
0
2
Aid to gain competence in practice.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
0
2
Adopting and applying ethical principles and professional values ​​to qualify.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To qualify to be able to carry professional liability.
5
2
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain proficiency in performing teamwork.
5
2
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
0
2
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0