Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP113 | HEAD AND NECK ANATOMY | 1 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SEBİLE BÜŞRA GÜLLÜOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yüz ve boyun bölgesindeki anatomik yapıları tanımak ve öğrenmek. Topografik olarak bu bölgelerde yer alan yapıların yerleşimlerini, diğer anatomik yapılarla olan ilişkisini anlamak ve açıklayabilmek, baş ve boyun bölgesinde yer alan potansiyel boşlukları tanımlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Tıbbi terimlerin türkçe anlamlarını incelemek, temel baş boyun anatomisini öğrenmektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Baş ve boyun bölgesinin dışarıdan görünen yapılarını (kaslar, kemikler, damarlar, sinirler) tanımlar. |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Temel baş ve boyun anatomisini öğrenir. |
Boyun bölgesindeki kasların isimlerini, görevlerini ve birbirleriyle ilişkilerini anlar. |
Ağız boşluğunun yapısını, dilin, dişlerin, damak ve boğazın anatomik detaylarını anlar |
Diş anatomisini öğrenir. |
Neurocranium ve splanchnocranium kemiklerini ve birbirleriyle ilişkisini anlar. |
Mimik kasları ve boyun kasları öğrenir ve anlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Anatomi ve Tarihçe | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Anatomiye Giriş ve Temel Kavramlar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Kafatası Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Grup Çalışması-Labaratuar, Ödüllü Yarışma | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Boyun Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Yüz Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Kranial Kavite Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Grup Çalışması-Labaratuar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Nazal Fossa Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Parotis ve Temporal Bölge Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Oral Kavite Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Grup Çalışması-Labaratuar, Ödüllü Yarışma | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Temporomandibular Eklem Anatomisi | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Genel Tekrar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar |
Her Yönüyle Anatomi, Prof. Dr. Yasin Arifoğlu, ISBN 978-605-4949-61-8 |
Netter Diş Hekimleri için Baş ve Boyun Anatomisi |
Baş ve Boyun Anatomi Atlası,Yazar: Yazar: Eric W. Baker Çevirmen: Prof. Dr. Mustafa Büyükmumcu |
Standring, S. (2008). Gray’s Anatomy. Fortieth Edition. Churchill Livingstone Elsevier. Spain. |
İnsan anatomsi atlası Jordi VIGUÊ Çevirmen: Prof. Dr. Özkan Oğuz (2021) |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
5 | |||||
2 |
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with the physician on a team.
|
1 | |||||
2 |
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
1 | |||||
2 |
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains competence in applying hygiene rules.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
2 | |||||
2 |
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 3 | 9 |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |