Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODP102 | OBJECTIVE TEST METHODS | 2 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, odyolojik değerlendirmelerde kullanılan objektif test yöntemlerinin ayrıntıları ile incelenmesi ve öğrenilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | İşitme ile ilgili objektif test yöntemleri arasında immitansmetrik ölçümler, otoakustik emisyonlar (OAE) ve beyin sapı işitsel uyarılmış yanıtları (ABR) yer alır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Objektif test yöntemlerini tanımlar ve kullanım amaçlarını açıklar. |
Objektif testleri sınıflandırarak uygun testleri belirler ve bu testleri uygulama sürecinde kullanır. |
Objektif testlerin klinikteki önemini açıklar ve bu testlerin işitme değerlendirmelerinde nasıl kullanıldığını anlar. |
Objektif test yöntemlerini klinik durumlarla analiz eder ve testlerin hasta değerlendirmelerindeki etkilerini değerlendirir. |
Objektif test yöntemlerini farklı klinik durumlarla birleştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İşitme kayıplarının sınıflandırılması | Anlatım |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Objektif testlerin sınıflandırılması | Anlatım |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Objektif testler ve objektif değerlendirme yöntemlerinin klinik önemi | Anlatım, Sunum |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Elektroakustik impedansmetre ve ölçüm prensipleri | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Akustik immitansmetri (timpanometri) uygulamaları ve değerlendirmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Genişbant timpanometre, multifrekans timpanometre uygulamaları ve değerlendirmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Akustik refleks testi, Refleks Decay testi ve değerlendirilmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Fonksiyonel işitme kayıpları ve uygulanan testler ve değerlendirilmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Otoakustik emisyon ölçümü ve prensipleri ve değerlendirilmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Transient Evoked OAE ve Distortion Product OAE testleri uygulaması ve değerlendirmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Auditory Brainstem Response (ABR) testinin çalışma mekanizması | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Auditory Brainstem Response (ABR) testinin patolojilerle ilişkilendirilmesi | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Vaka örnekleri, genel tekrar | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Genel tekrar | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E., Şahlı, S.(2015) Temel odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. |
Gündüz, M., Krabulut, H., (2015) Odyolojide temel kavramlar ve yaklaşımlar. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Akşit, M., (2019)Temel odyolojik testler. Hipokrat Kitabevi. |
Katz,j.,Chasin, M., English, K.M.,Hood, L.J. ve Tillery, K.L.(2015).Handbook of clinical audiology. (7th. ed.).Wolters Kluwer Health. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The program contains up to date information about basic theoretical and practical knowledge in the field of audiometry
|
4 | |||||
2 |
Have the knowledge of accessing to basic scientific knowledge, assessment and apply.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having the knowledge about the basic structure and functions of the human body
|
3 | |||||
2 |
Describing medical terms in the field of Audiometry.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic problem of the lack of security in the area of missing detects and searches for solutions.
|
5 | |||||
2 |
Numerical organize data and prepare promotional material with ready-made templates; communicate in the internet makes applying for a job.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas with basic computer programs / technologies / devices / instruments and equipment / techniques and methods of use.
|
3 | |||||
2 |
Main economic indicators by analyzing the idea of setting creates workplace. Opens workplace activity.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge and skills acquired in the field of use, to face any problems as a team member is involved.
|
3 | |||||
2 |
Have a basic knowledge related to the field using the given task are executed independently.
|
3 | |||||
3 |
Collect data for research, prepare reports, making presentations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The acquired basic knowledge and skills to critically evaluate compliance with the advancing technology of the time and constantly updates the inertia away from the comments.
|
4 | |||||
2 |
Lifelong learning regarding area is conscious.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral and written communication using the methods of organizational communication.
|
3 | |||||
2 |
Areas that require a basic level of computer software, information and communication technologies are used.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain awareness of professional ethics, professional regarding the collection, interpretation and dissemination of the results of scientific and moral stage play by the rules.
|
4 | |||||
2 |
Establishes the infrastructure for creating a quality management system. Statistical quality control methods are applied.
|
5 | |||||
3 |
Individual and public health, environmental protection and work safety issues are conscious enough.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 10 | 6 | 60 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |