Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODP104 | HEARING LOSS | 2 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, normal işitme ve işitme kaybı kavramlarından yola çıkarak işitme kayıplarının sınıflandırılması ve işitme kaybına sebep olan patolojilerin öğrenilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | İşitme kaybının temel özellikleri ve işitme kaybına sebep olan patolojilerle ilgili odyolojik test sonuçlarının tartışılması, işitme kaybının kapsamlı bir şekilde anlaşılması için kritik bir adımdır. Bu süreç, işitme kaybının türünü (iletim, koklear, retrokoklear gibi) ve derecesini belirlemeye yönelik çeşitli odyolojik testlerin, testlerin sonuçlarının detaylı bir şekilde incelenmesini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İşitme değerlendirmesi yaparken kullanılan temel ekipmanı tanır ve bu ekipmanın işlevlerini açıklar. |
Diyapozon testlerini tanır ve bu testlerin temel ilkelerini açıklar. |
İşitme kaybına sebep olan temel patolojilerin odyolojik sonuçlarını kavrar ve bu sonuçların ne anlama geldiğini açıklar. |
İşitme kaybının etyolojik kökenlerini analiz eder ve bu kökenlerin işitme kaybı üzerindeki rolünü değerlendirir. |
Fonksiyonel işitme kaybını odyolojik olarak nasıl yaklaşılması gerektiğini anlar ve bu tür işitme kaybının temel özelliklerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | İşitme kayıplarına giriş | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
2 | Literatür Tarama | Temel kavramların verilmesi | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
3 | Literatür Tarama | İşitme kaybının derecesine ve tipine göre sınıflandırılması | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
4 | Literatür Tarama | Diyapozon testleri | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
5 | Literatür Tarama | Odyogram yorumlama | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
6 | Literatür Tarama | İletim tip işitme kaybı | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
7 | Literatür Tarama | İletim işitme kaybı yapan patolojiler | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Mikst tip işitme kaybı | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
10 | Literatür Tarama | Sensorinöral tip işitme kaybı | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
11 | Literatür Tarama | Sensorinöral tip işitme kaybı yapan patolojiler | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
12 | Literatür Tarama | Fonksiyonel işitme kayıpları | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
13 | Literatür Tarama | Santal işitme kaybı | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
14 | Literatür Tarama | Periferik ve santral işitme kaybı ayrımı | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
15 | Literatür Tarama | Genel Tekrar | Konu anlatımı, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E. ve Şahlı, A.S. (2016). Temel Odyoloji. (2th. ed). Güneş Kitapevi. |
Katz,j.,Chasin, M., English, K.M.,Hood, L.J. ve Tillery, K.L.(2015).Handbook of clinical audiology. (7th. ed.).Wolters Kluwer Health. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The program contains up to date information about basic theoretical and practical knowledge in the field of audiometry
|
4 | |||||
2 |
Have the knowledge of accessing to basic scientific knowledge, assessment and apply.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having the knowledge about the basic structure and functions of the human body
|
3 | |||||
2 |
Describing medical terms in the field of Audiometry.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic problem of the lack of security in the area of missing detects and searches for solutions.
|
5 | |||||
2 |
Numerical organize data and prepare promotional material with ready-made templates; communicate in the internet makes applying for a job.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas with basic computer programs / technologies / devices / instruments and equipment / techniques and methods of use.
|
5 | |||||
2 |
Main economic indicators by analyzing the idea of setting creates workplace. Opens workplace activity.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge and skills acquired in the field of use, to face any problems as a team member is involved.
|
5 | |||||
2 |
Have a basic knowledge related to the field using the given task are executed independently.
|
2 | |||||
3 |
Collect data for research, prepare reports, making presentations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The acquired basic knowledge and skills to critically evaluate compliance with the advancing technology of the time and constantly updates the inertia away from the comments.
|
5 | |||||
2 |
Lifelong learning regarding area is conscious.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral and written communication using the methods of organizational communication.
|
4 | |||||
2 |
Areas that require a basic level of computer software, information and communication technologies are used.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain awareness of professional ethics, professional regarding the collection, interpretation and dissemination of the results of scientific and moral stage play by the rules.
|
4 | |||||
2 |
Establishes the infrastructure for creating a quality management system. Statistical quality control methods are applied.
|
2 | |||||
3 |
Individual and public health, environmental protection and work safety issues are conscious enough.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |