TR EN

NORMAL MOTOR DEVELOPMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY141 NORMAL MOTOR DEVELOPMENT 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SUZAN AYDIN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Doğum sonrası normal gelişim sürecini, refleks ve motor gelişim basamaklarını incelemek, ayrıca hareketi ve fonksiyonu etkileyen faktörleri ele almaktır. Bu bağlamda, öğrencilerin normal gelişim aşamaları, gelişimsel biyomekanik, spinal eğrilerin gelişimi, sinir sistemi, refleksler, duyu ve algının gelişimi, kardiovasküler ve pulmoner sistemler, psikomotor sistemin gelişimi, patolojik ve ilkel refleksler, hareket disfonksiyonları ve motor gelişim testleri ile ilgili bilgi, beceri, davranış ve tutum kazanmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Normal gelişim, embriyonik gelişim, bebek gelişimi, hareket gelişimini etkileyen faktörler, psikomotor gelişim, motor organizasyon düzeyleri, yenidoğan değerlendirmesi, patolojik refleksler, refleksler ve düzeltme reaksiyonları ve motor gelişim testleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Nörolojik, ortopedik ve ergoterapi muayene bulgularını değerlendirir.
Anormal refleksleri değerlendirir.
Anormal kas tonusunu ve disfonksiyonunu kategorize eder.
Anormal motor gelişim gösteren durumları değerlendirir.
Motor hareket ve duyusal gelişimi ilişkilendirir.
İntrauterin hayatta, bebeğin gelişim evrelerini sıralar.
Yenidoğan değerlendirmesini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Hareket ve Fonksiyonel Gelişim Giriş ve Terminoloji Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimin Temel İlkeleri Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Motor Öğrenme, Motor Hareket ve Motor Gelişim: Temel Kavramlar ve Süreçler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Motor Öğrenme ile İlgili Gelişimsel Teoriler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum Öncesi (Prenatal) Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Fetal Dönemde Sinir Sistemi ve Kas-İskelet Sistemi Gelişimi Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Motor Gelişim Kinezyolojisi Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Bebeklerde Motor Gelişimle İlgili Refleksler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Düzeltme, Koruma, Denge Reaksiyonları, Postural Reaksiyonlar Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - Kaba Motor Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
12 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - İnce Motor Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Fiziksel Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Duyusal ve Kognitif Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Atipik Gelişim ve Sık Görülen Pediatrik Hastalıklar Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kutlutürk Yıkılmaz, S., & Tanrıverdi, M. (Eds.). (2023). Normal hareket ve fonksiyon gelişimi. İstanbul Tıp Kitabevleri.
Özer, D. S., & Özer, M. K. (2014). Çocuklarda motor gelişim (8. bs.). Nobel.
Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2014). Motor gelişimini anlamak: Bebekler, çocuklar, ergenler, yetişkinler (D. S. Özer & A. Aktop, Çev. Ed.). Nobel.
Elbasan, B. (Ed.). (2023). Pediatrik fizyoterapi rehabilitasyon (Genişletilmiş 3. bs.). İstanbul Tıp Kitabevi.
Karaduman, A. A., & Tunca Yılmaz, Ö. (Eds.). (2016). Fizyoterapi ve rehabilitasyon. Hipokrat Kitabevi; Pelikan Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
3
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
3
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
3
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
3
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
3
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 10 3 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0