TR EN

ORTHOPEDICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ETY246 ORTHOPEDICS 4 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ortopedi ve travmatolojinin güncel kavramları, konservatif ve cerrahi tedavi yöntemleri konusunda bilgi sağlamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Kırıklar ve tedavi yöntemleri, yumuşak doku yaralanmaları ve tedavi yöntemleri, fizyoterapi ve rehabilitasyonda sık karşılaşılan ortopedik problemler, post-operatif dönem yaklaşımları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ortopedi ve travmatolojiyle ilgili temel kavramları açıklar.
Ortopedik cerrahi ve konservatif tedaviler konusunda temel düzeyde bilgiyi açıklar.
Mesleğe ait temel bilgilerden genel ortopedik ilke ve bilgileri kullanarak hastalara ve sahip oldukları patolojilere yönelik bilinçli ve bilgili yaklaşımı ilişkilendirir.
Ortopedi bilgisine dayalı olarak klinik problemlerin analizini yapabilir, hastayı değerlendirebilir ve değişik meslekleri kapsayan bir takımda çalışma becerisi ilişkilendirir.
Cerrahi sonrası post-operatif rehabilitasyonla ilgili süreçleri ve uygulamaları açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Ortopedide Giriş ve Temel Kavramlar, Ortopedik Rehabilitasyonda Genel Değerlendirme Prensipleri Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
2 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Ortopedik Rehabilitasyonda Kullanılan Değerlendirme Yöntemleri, Üst ve Alt Ekstremite Eklemlerinde Ortopedik Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
3 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Kırıklar, Kırıkların Sınıflaması, Kırık İyileşmesi, Kırık Komplikasyonları Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
4 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Kırıklarda Tedavi ve Kırık Rehabilitasyonunun Genel Prensipleri Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
5 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Alt ve Üst Ekstremite Kırıklarında Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
6 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Eklem Artroplastileri, Endoprotezler ve Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
7 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Romatiod Artrit ve Osteoartritte Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Ankilozan Spondilit ve Nonartiküler Romatizmal Hastalıkların Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
10 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Omuzda Rotator Kılıf Patolojileri, Bursit ve Periatritlerde Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
11 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Omuzda Rotator Kılıf Patolojileri, Bursit ve Periatritlerde Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
12 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Dizde Bağ ve Menisküs Yaralanmalarında Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
13 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Bel ve Boyun Ağrılarında Cerrahi Tedavi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Yaklaşımları Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
14 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Ortopedik Problemlerde Bandajlama ve Teypleme Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
15 Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme Genel Tekrar Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Cash J.E. (1992). Cash’s Textbook of Orthopaedics and Rheumatology for Physiotherapists. London: Mosby Publishing.
Braddom RL. (1996). Physical Medicine & Rehabilitation. Philadelphia : W. B. Saunders & Company.
Bülbül A.M. (2017). Ortopedi ve Travmatoloji. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
Göksoy T. (2017). Ortopedik Rehabilitasyon. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
Tidswell M.E. (1992). Orthopaedics and Rheumatology for Physiotherapists. London: Mosby Publishing.
Karaduman.A. ,Yılmaz Ö. (2016). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt 2. Ankara: Pelikan Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
4
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
3
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
4
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
3
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
5
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 8 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 108
Total Workload of the Course Unit 108
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0