TR EN

BEHAVIOUR AND LEADERSHIP IN ORGANIZATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY115 BEHAVIOUR AND LEADERSHIP IN ORGANIZATIONS 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. FATMA GÜL GEDİKKAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin örgütsel ortamda insan davranışına ilişkin temel kavramları anlama, yorumlama; davranışsal ve yönetsel sorunları birey, grup ve örgüt düzeyinde analiz ederek çözümleyebilme ve öneriler geliştirebilme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği örgütsel davranış teorileri, kurum kültürü, inanç, tutum, davranış ve algılama, kişilik ve kişilik teorileri, motivasyon, gruplar, liderlik, otorite, güç ve etkileme, motivasyon, iletişim ve stres, örgütsel çatışma ve değişme gibi konular ile davranışların ve davranışlar üzerindeki formal ve enformal liderlik etkilerini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Birey, grup ve örgüt düzeyinde, bireylerin davranış farklılaşmasını açıklar. (Explain)
Klasik ve modern liderlik teorilerini özetler. (Summarize)
Yöneticilerin ihtiyaç duyabilecekleri temel yönetsel becerilere ilişkin bilgileri, örnek olaylar üzerinden gündelik yaşama uygular. (Practice)
Klasik ve modern liderlik teorilerini örgütsel davranış ile ilişkilendirir. (Relate)
Davranışsal ve yönetsel sorunları birey, grup, örgüt düzeyinde analiz eder. (Analysis)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin tanıtımı, Örgütlerde Davranış ve Liderlik Dersine Giriş, Örgütsel Davranışın Bilimsel Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Oya Seymen Aytemiz, Örgütlerde Kültürel Çeşitlilik Olgusu, Boyutları ve Etkin Yönetimi Konusunda Farklı Yaklaşımlar: Yazınsal Bir Derleme, Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, Yıl: 2005, Cilt: 16, Sayı: 50, ISSN: 1302-4221, Sayfa Aralığı: 3 - 24 Jesse E. Olsen, Luis L. Martins,Understanding organizational diversity management programs: A theoretical framework and directions for future research, Journal of Organizational Behaviour, Volume33, Issue8, November 2012, Pages 1168-1187 Örgütsel Davranış: Zorluklar ve Fırsatlar, Örgütlerde Çeşitlilik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Öznur Aşan, Esra Erenler, İş Tatmini ve Yaşam Tatmini İlişkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2008, C.13, S.2 s.203-216 Tutumlar, İş Tatmini, İş Tatminini Etkileyen Faktörler Kavram Haritası Çalışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Ulaş Çakar, Yasemin Arbak, Modern Yaklaşımlar Işıüında Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 Motivasyon Temelleri ve Teorileri, Kavramlar ve Uygulamalar Motivasyonu Etkileyen Faktörler Kavram Haritası Çalışması Proje Ödevlerinin Verilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 Kişi- Çevre Uyumu, Örgütsel Sosyalizasyon ve İş Dizaynı Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013. PP.166-202 Algı, Tutum ve Duygular Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 Bireysel Farklılıklar, Kişilik ve Değerler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Mualla Bilgin Aksu,İnsan İlişkilerinde Bir Boyut: Grup Davranışı, Eğitim Yönetimi, Cilt 2, Sayı 3 (1996) Grup Davranışının Temelleri ve Çalışma Takımları, İletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Zimbardo, P. G. (1973). On the ethics of intervention in human psychological research: With special reference to the Stanford prison experiment. Cognition, 2(2), 243–256. Stanford Hapishane Deneyi Film Gösterimi ve Tartışma Film Gösterimi ve Tartışma Yöntemi
11 Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013.PP.374-418 Liderlik ve Klasik Liderlik Teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Öznur Bozkurt, Murat Göral, Modern Liderlik Tarzlarının Yenilik Stratejilerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.: 13 - Sayı/No: 4 (1-14) Çağdaş Liderlik Teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Harun Yıldız, Tarhan Okan, Örgütlerde Güç ve Politika, Eylül 2019, Beta Yayınevi Bölüm Farklılık, Eşitlik ve Güç Mustafa Özbilgin, pp.289-303 Liderlik: Güç ve Politika Proje Ödevlerinin Sunumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Mehmet Güler, Lider Üye Etkileşimi ve Çatışma Yönetim Stili İlişkisi: Bir Alan Araştırması, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, yıl 9, cilt 11, sayı 18, 2019. Liderlik: Çatışma Yönetimi Proje Ödevlerinin Sunumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Schein, E. H. (1990). Organizational culture. American Psychologist, 45(2), 109–119. Nezahat Güçlü, Örgüt Kültürü, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2003 Örgüt Yapısının Temelleri ve Örgüt Kültürü Proje Ödevlerinin Sunumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yukl, G. (2018), Örgütlerde Liderlik, (Çev. Çetin Ş. , Baltacı R.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013.
Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul, Beta Basım Yayım, 2012.
Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Beta Basım Yayım, 2023.
Enver Özkalp, Çiğdem Kırel, Örgütsel Davranış, Bursa, Ekin Basım Yayın, 2021.
Stephan Robbin (2019). Örgütsel Davranış / Organizational Behavior, Nobel Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
5
2
Explain the general structure, operation and public policy formation process of administration.
3
3
Relate the principles and rules of political behavior, behavior and leadership in organizations.
4
4
Relate the knowledge of ecological, economic and social sustainability with information related to the field.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information about his / her field in professional life and everyday life.
4
2
Use information related to ecological, economic and social sustainability in professional life and everyday life.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current political and administrative developments and the functioning of the democratic system by using the knowledge of political science and public administration.
3
2
Define the basic concepts of management, urbanization, environmental policies, political and legal sciences.
2
3
Relate professional knowledge of management, urbanization, environmental policies, politics and legal sciences to universal values
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the administrative structures and country management models by using the theoretical knowledge in the field of political science and public.
3
2
Organize events between the public, private sector and voluntary organizations.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the people in the field of political science and public administration.
4
2
By using the accumulation of knowledge in political science and public administration; manage project, event and social responsibility activities.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze existing structures with a critical approach based on universal legal norms and administrative structures.
3
2
Apply the written and unwritten legal rules and ethical codes in his / her personal and professional life.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Improve himself/herself by following the political and administrative agenda and the written-oral work on the agenda.
1
2
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking advantage of the existing history and theoretical knowledge of the field; interpret and analyze current issues, events and problems.
2
2
Develop original plans and programs to guide the functioning of political and bureaucratic institutions.
3
3
Develop alternative public policy proposals in the construction and implementation of sustainable and effective public policies.
2
4
Design reform programs aimed at making and improving the functioning of political and administrative organizations.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 3 18 54
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 177
Total Workload of the Course Unit 177
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0