TR EN

ÖRGÜTLERDE DAVRANIŞ VE LİDERLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SKY115 ÖRGÜTLERDE DAVRANIŞ VE LİDERLİK 1 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. FATMA GÜL GEDİKKAYA
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin örgütsel ortamda insan davranışına ilişkin temel kavramları anlama, yorumlama; davranışsal ve yönetsel sorunları birey, grup ve örgüt düzeyinde analiz ederek çözümleyebilme ve öneriler geliştirebilme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriği örgütsel davranış teorileri, kurum kültürü, inanç, tutum, davranış ve algılama, kişilik ve kişilik teorileri, motivasyon, gruplar, liderlik, otorite, güç ve etkileme, motivasyon, iletişim ve stres, örgütsel çatışma ve değişme gibi konular ile davranışların ve davranışlar üzerindeki formal ve enformal liderlik etkilerini kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Birey, grup ve örgüt düzeyinde, bireylerin davranış farklılaşmasını açıklar. (Explain)
Klasik ve modern liderlik teorilerini özetler. (Summarize)
Yöneticilerin ihtiyaç duyabilecekleri temel yönetsel becerilere ilişkin bilgileri, örnek olaylar üzerinden gündelik yaşama uygular. (Practice)
Klasik ve modern liderlik teorilerini örgütsel davranış ile ilişkilendirir. (Relate)
Davranışsal ve yönetsel sorunları birey, grup, örgüt düzeyinde analiz eder. (Analysis)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtımı, Örgütlerde Davranış ve Liderlik Dersine Giriş, Örgütsel Davranışın Bilimsel Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Oya Seymen Aytemiz, Örgütlerde Kültürel Çeşitlilik Olgusu, Boyutları ve Etkin Yönetimi Konusunda Farklı Yaklaşımlar: Yazınsal Bir Derleme, Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, Yıl: 2005, Cilt: 16, Sayı: 50, ISSN: 1302-4221, Sayfa Aralığı: 3 - 24 Jesse E. Olsen, Luis L. Martins,Understanding organizational diversity management programs: A theoretical framework and directions for future research, Journal of Organizational Behaviour, Volume33, Issue8, November 2012, Pages 1168-1187 Örgütsel Davranış: Zorluklar ve Fırsatlar, Örgütlerde Çeşitlilik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Öznur Aşan, Esra Erenler, İş Tatmini ve Yaşam Tatmini İlişkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2008, C.13, S.2 s.203-216 Tutumlar, İş Tatmini, İş Tatminini Etkileyen Faktörler Kavram Haritası Çalışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Ulaş Çakar, Yasemin Arbak, Modern Yaklaşımlar Işıüında Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 Motivasyon Temelleri ve Teorileri, Kavramlar ve Uygulamalar Motivasyonu Etkileyen Faktörler Kavram Haritası Çalışması Proje Ödevlerinin Verilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 Kişi- Çevre Uyumu, Örgütsel Sosyalizasyon ve İş Dizaynı Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013. PP.166-202 Algı, Tutum ve Duygular Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Örgütsel Davranış, Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz, (4. Baskı) Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Şubat - 2017 Bireysel Farklılıklar, Kişilik ve Değerler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Mualla Bilgin Aksu,İnsan İlişkilerinde Bir Boyut: Grup Davranışı, Eğitim Yönetimi, Cilt 2, Sayı 3 (1996) Grup Davranışının Temelleri ve Çalışma Takımları, İletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Zimbardo, P. G. (1973). On the ethics of intervention in human psychological research: With special reference to the Stanford prison experiment. Cognition, 2(2), 243–256. Stanford Hapishane Deneyi Film Gösterimi ve Tartışma Film Gösterimi ve Tartışma Yöntemi
11 Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013.PP.374-418 Liderlik ve Klasik Liderlik Teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Öznur Bozkurt, Murat Göral, Modern Liderlik Tarzlarının Yenilik Stratejilerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol.: 13 - Sayı/No: 4 (1-14) Çağdaş Liderlik Teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Harun Yıldız, Tarhan Okan, Örgütlerde Güç ve Politika, Eylül 2019, Beta Yayınevi Bölüm Farklılık, Eşitlik ve Güç Mustafa Özbilgin, pp.289-303 Liderlik: Güç ve Politika Proje Ödevlerinin Sunumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Mehmet Güler, Lider Üye Etkileşimi ve Çatışma Yönetim Stili İlişkisi: Bir Alan Araştırması, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, yıl 9, cilt 11, sayı 18, 2019. Liderlik: Çatışma Yönetimi Proje Ödevlerinin Sunumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Schein, E. H. (1990). Organizational culture. American Psychologist, 45(2), 109–119. Nezahat Güçlü, Örgüt Kültürü, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2003 Örgüt Yapısının Temelleri ve Örgüt Kültürü Proje Ödevlerinin Sunumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yukl, G. (2018), Örgütlerde Liderlik, (Çev. Çetin Ş. , Baltacı R.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviren: İnci Erdem, İstanbul, Nobel Yayınevi, 2013.
Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul, Beta Basım Yayım, 2012.
Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Beta Basım Yayım, 2023.
Enver Özkalp, Çiğdem Kırel, Örgütsel Davranış, Bursa, Ekin Basım Yayın, 2021.
Stephan Robbin (2019). Örgütsel Davranış / Organizational Behavior, Nobel Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
5
2
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
3
3
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
4
4
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
4
2
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
3
2
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
2
3
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
3
2
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
4
2
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
3
2
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
1
2
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
2
2
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
3
3
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
2
4
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 3 18 54
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 177
Genel Toplam 177
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0