TR EN

INTRODUCTION TO NEW MEDIA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM102 INTRODUCTION TO NEW MEDIA 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilere yeni medya kuramlarını öğretmek ve yeni medya alanında uygulanan pratikleri göstermektir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini yeni medya kuramları, yeni medyanın neleri kapsadığı, geleneksel medya ile yeni medyanın farklılıkları ve yeni medyanın kitle hareketlerindeki rolü oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yeni Medya kavramsallaştırmaları yapan teorileri inceler.
Yeni Medya teorilerinin hem iletişim alanında hem de diğer ilgi alanlarda nasıl bir konumda bulunduğunu açıklar.
Yeni Medyanın geleneksel medyadan farklarını örnekleriyle birlikte gösterir.
Her geçen gün gelişen web teknolojileri ve değişen iletişim alanı hakkında bilgi sahibi olur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni Medyanın tanımı ve kavramlara giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Lev Manovich, yeni medyanın dili, özellikleri ve yapısı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Enformasyon toplumu ve ağ toplumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medyanın etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medyada bilgi kirliliği, teyit ve doğrulama yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medya ve toplumsal hareketler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Web 2.0, web 3.0, web 4.0 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Sosyal medya Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
10 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medya ve gazetecilik Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
11 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medya ve vatandaş gazeteciliği Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
12 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medya ve reklam Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
13 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medya ve kişisel veriler, yeni medyada kullanılan algoritmalar Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
14 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Yeni medya ve kültür Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
15 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Materyallerden Yararlanma Hakikat sonrası çağ ve gerçeklik sorunu Anlatım, Soru Cevap, Örneklerle Gösterme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yengin D. (2012). Yeni Medya ve… . İstanbul: Anahtar Kitaplar
Jenkins H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları
Gezgin S., Iralı A. E. (2017). Yeni Medya Analizleri. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları
James C. (2014). Disconnected: Youth, New Media and Ethics Gap. Massachusetts: MIT Press
MediaCat Journal. İstanbul: Kapital Media
Kaynaklar: Van Dijk, J. (2016). Ağ Toplumu. Kafka Kita
Neuman, W. R. (2018). Dijital Fark. The Kitap.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
3
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
3
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
3
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
2
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
0
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
0
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
1
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
3
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
1
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
0
2
Design using new architectures of big data processing systems.
0
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0