TR EN

BASIC PROGRAMMING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM107 BASIC PROGRAMMING 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Instructor(s) of the Course Unit Arş.Gör. MERVE VURAL ALLAHAM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrenciye algoritma oluşturma, veri tipleri, değişkenler, operatörler gibi temel programlama kavramlarına ilişkin yeterlilik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders temel algoritma yapısını ve aşamalarını, temel programlama kavramlarını ve yöntemlerini içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Programlamanın mantığını açıkça kavrayabilme
Programlama için gereken değişkenleri tanımlayabilme ve kullanabilme
Programlama öncesi algoritma akış şeması hazırlayabilme
Programı çalıştırıp test edebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Tanışma ve programlamaya genel giriş Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
2 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Programlamanın temel kavramları Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
3 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Algoritmanın temelleri Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
4 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Algoritma tasarımı Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
5 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Algoritma yazım türleri Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
6 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Algoritma elemanları Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
7 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Algoritma akış şeması hazırlama Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Programlama dilleri ve C# programlanın temelleri Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
10 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma göstermek C# programla dilinde değişkenler Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
11 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma C# programla dilinde veri tipleri Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
12 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma C# programla dilinde operatörler Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
13 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma C# programla dilinde kontrol yapıları Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
14 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma C# programla dilinde karar yapıları Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
15 Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma Örnek Uygulama, workshop Çalışması Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

C# ile Nesne Tabanlı Programlama, Fahrettin Erdinç, Abaküs Yayınları, 2015
Algoritma ve Programlama Mantığı, H. Burak Tungut, Kodlab Yayınları, 2019
Her Yönüyle C# 8.0, Volkan Aktaş, Kodlab Yayınları, 2019
McGrath M. (2015). Coding for Beginners in Easy Steps: Basic Programming for All Ages. Warwickshire: In Easy Steps Publishing

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
1
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
0
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
1
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
5
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
4
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
1
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
2
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
0
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
4
2
Design using new architectures of big data processing systems.
2
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 5 50
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 25 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0