Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YEM107 | BASIC PROGRAMMING | 1 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Arş.Gör. MERVE VURAL ALLAHAM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrenciye algoritma oluşturma, veri tipleri, değişkenler, operatörler gibi temel programlama kavramlarına ilişkin yeterlilik kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders temel algoritma yapısını ve aşamalarını, temel programlama kavramlarını ve yöntemlerini içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Programlamanın mantığını açıkça kavrayabilme |
Programlama için gereken değişkenleri tanımlayabilme ve kullanabilme |
Programlama öncesi algoritma akış şeması hazırlayabilme |
Programı çalıştırıp test edebilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Tanışma ve programlamaya genel giriş | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
2 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Programlamanın temel kavramları | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
3 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Algoritmanın temelleri | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
4 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Algoritma tasarımı | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
5 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Algoritma yazım türleri | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
6 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Algoritma elemanları | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
7 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Algoritma akış şeması hazırlama | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Programlama dilleri ve C# programlanın temelleri | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
10 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma göstermek | C# programla dilinde değişkenler | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
11 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | C# programla dilinde veri tipleri | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
12 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | C# programla dilinde operatörler | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
13 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | C# programla dilinde kontrol yapıları | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
14 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | C# programla dilinde karar yapıları | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
15 | Literatür tarama, görsellerden ve yazılı kaynaklardan yararlanma | Örnek Uygulama, workshop Çalışması | Anlatım, soru cevap, göstererek öğretme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
C# ile Nesne Tabanlı Programlama, Fahrettin Erdinç, Abaküs Yayınları, 2015 |
Algoritma ve Programlama Mantığı, H. Burak Tungut, Kodlab Yayınları, 2019 |
Her Yönüyle C# 8.0, Volkan Aktaş, Kodlab Yayınları, 2019 |
McGrath M. (2015). Coding for Beginners in Easy Steps: Basic Programming for All Ages. Warwickshire: In Easy Steps Publishing |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
|
1 | |||||
2 |
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
|
0 | |||||
3 |
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the traditional media and new media economic policies.
|
2 | |||||
2 |
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
|
1 | |||||
3 |
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare web pages with CSS codes.
|
5 | |||||
2 |
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
|
4 | |||||
3 |
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
|
1 | |||||
4 |
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Review local and foreign studies in the field of New Media.
Creates innovative works in his/her field.
|
2 | |||||
2 |
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
|
0 | |||||
2 |
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software".
Produce various software products for different sectors.
|
4 | |||||
2 |
Design using new architectures of big data processing systems.
|
2 | |||||
3 |
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 5 | 50 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 25 | 0 | 107 |
Total Workload of the Course Unit | 107 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |