TR EN

STATISTICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF223 STATISTICS I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EREN EFE
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN ÇAKMAK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciye matematiksel temellere dayanan temel istatistiki teknikleri ve sonuçlarını yorumlayabilme yetkinliğini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Tanım ve temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık dağılımları gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel istatistik terimlerin tanımlar. {Knowledge / Bloom's 1}
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni tanımlar. {Knowledge / Bloom's 1}
Verilen seriye ait Frekans Dağılımı Tablosunu oluşturur. {Create / Bloom's 6}
Seriye ait merkezi eğilim ölçülerini hesaplayabilir. {Understand / Bloom's 2}
Seriye ait merkezi dağılım ölçülerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir. {Understand / Bloom's 2} & {Evaluate / Bloom's 5}
Z-tablosunu okuyup olasılık değerlerini hesaplayabilir. {Understand / Bloom's 2}

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Saymanın temel ilkesi, Faktoriyel, Permutasyon Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
2 Kitap Okuma Kombinasyon, Olasılık Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
3 Kitap Okuma Koşullu Olasılık, Bayes Teoremi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
4 Kitap Okuma İstatistik Temel Kavramlar, Büyük Sayılar Kanunu Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
5 Kitap Okuma Tablolar, Serilerde Frekans Dağılımları, Kümülatif, Kontenjans Tablosu Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
6 Kitap Okuma Merkezi Eğilim Ölçüleri, Aritmetik Ortalama Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
7 Kitap Okuma Merkezi Eğilim Ölçüleri, Mod, Medyan ve Merkezi Eğilim Ölçüleri Karşılaştırması Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Merkezi Dağılım Ölçüleri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
10 Kitap Okuma Rastgele Değişkenler (Kesikli(Süreksiz), Sürekli), Beklenen Değer, Varyans Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
11 Kitap Okuma Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları-1 (Bernoulli, Binom, Poisson, Pascal Düzgün Dağılım) Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
12 Kitap Okuma Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları-2 (Bernoulli, Binom, Poisson, Pascal Düzgün Dağılım) Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
13 Kitap Okuma Normal Dağılım Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
14 Kitap Okuma Z-Dağılım Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
15 Kitap Okuma Normal Dağılım ile Standart Normal Dağılımın Karşılaştırılması Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Murray R. Spiegel, Larry J. Stephens.(2013). Statistic.Nobel Akademik Yayıncılık
Çil,B(2008). İstatistik. 8. Baskı. Detay Yayıncılık
Fikri Akdeniz, Olasılık ve İstatistik

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
2
Design using new architectures of big data processing systems.
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 7 2 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0