Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YEM211 | CONTENT PRODUCTION | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ABDULKADİR BÜYÜKBİNGÖL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, dijital içerik üretiminde konu ve amaca uygun araç ve uygulamaların kullanılması konusunda güncel bilgiyi aktarmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; öğrencilerin dijital reklamcılık, kültür ve topluluk alanlarında üretilen içerikleri üretici ve tüketici ilişkisi bağlamında yorumlayabilmelerini sağlamak ve yeni içerikler üretme yöntemlerini öğretmektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir dijital içeriğe yönelik özet beklentilere göre görsel, metinsel veya video içerik geliştirebilme |
Birbirinden farklı sosyal medya mecralarına nasıl içerikler gerektiğini analiz edebilme |
Ortaya koyduğu özgün içerikleri kendi geliştirdiği web sitesinde veya kurumların online ortamlarında kullanabilme |
Farklı medya kuruluşlarında yer alan içerikleri sosyal, kültürel ve ekonomi-politik olarak birbirleriyle karşılaştırabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | İçerik ve Sosyal Medya kavramına giriş | Açıklama, tartışma, uygulama |
2 | Literatür tarama | İçerik nedir? Gelenekselden dijitale, medya içeriğinde meydana gelen dönüşüm. | Açıklama, tartışma, uygulama |
3 | Literatür tarama | Dijital içerik türleri I (işitsel ve görsel+işitsel) | Açıklama, tartışma, uygulama |
4 | Literatür tarama | Dijital içerik türleri II (görsel, yazınsal ve yöndeşik) | Açıklama, tartışma, uygulama |
5 | Literatür tarama | İçerik Üretim Kuralları, Ücretli, ücretsiz içerikler ve Creative Commons license | Açıklama, tartışma, uygulama |
6 | Literatür tarama | İçerik üretim projesi geliştirme, "Üre-Tüketici" (Prosumer) kavramı, kullanıcı türevli içerik | Açıklama, tartışma, uygulama |
7 | Literatür ve örnek konu tarama | İçerik üreticilerinden aranan özellikler, Bloglar, Wikiler, sosyal medya kanalları için içerik enstrümanları | Açıklama, tartışma, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama ve çalışma grubu üyelerini seçmek | İçerik üretme klavuzu: Yazılı içerik üretim araç ve uygulamaları | Açıklama, tartışma, uygulama |
10 | Literatür tarama ve grup çalışması yapmak | İçerik üretme klavuzu: Görsel içerik üretim araç ve uygulamaları | Açıklama, tartışma, uygulama |
11 | Literatür tarama ve çalışma grubu üyelerini seçmek | İçerik üretme klavuzu: Video içerik üretim araç ve uygulamaları | Açıklama, tartışma, uygulama |
12 | Literatür tarama ve grup çalışması yapmak | İçerik üretim araç ve uygulamaları: Ücretsiz araçlarla uygulama | Açıklama, tartışma, uygulama |
13 | Literatür taraması | Arama motoru optimizasyonunda içeriğin yeri | Açıklama, tartışma, uygulama |
14 | Literatür tarama ve bireysel çalışma hazırlığı | Final Projelerinin teslimi ve sunumu | Açıklama, tartışma, uygulama |
15 | Literatür tarama ve bireysel çalışma hazırlığı | Final Projelerinin teslimi ve sunumu | Açıklama, tartışma, uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Büyükbingöl, Abdulkadir (2021). İnternet Ortamında Serbest Gazetecilik. İstanbul: Urzeni Yayınları |
Trott, Dave (2019). Yaratıcı Körlük ve Tedavi Yolları (Çev. Taner Gezer). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Kitapları |
Neuman, W. Russell (2018). Dijital Fark (Çev. Gökçe Metin). İstanbul: The Kitap |
Kotler, Philip; Kartajaya, Hermawan; Setiawan, Iwan (2017). Pazarlama 4.0: Gelenekselden Dijitale Geçiş. İstanbul: Optimist |
Handley A. (2015). Herkes Yazabilir. İstanbul: Mediacat yayınları |
Chapman C. C., Handley A. (2012). Dijital Çağda İçerik Üretiminin Kuralları. İstanbul: Mediacat Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
|
1 | |||||
2 |
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
|
1 | |||||
3 |
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the traditional media and new media economic policies.
|
3 | |||||
2 |
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
|
3 | |||||
3 |
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare web pages with CSS codes.
|
1 | |||||
2 |
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
|
5 | |||||
3 |
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
|
3 | |||||
4 |
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Review local and foreign studies in the field of New Media.
Creates innovative works in his/her field.
|
1 | |||||
2 |
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
|
1 | |||||
2 |
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software".
Produce various software products for different sectors.
|
1 | |||||
2 |
Design using new architectures of big data processing systems.
|
1 | |||||
3 |
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |