TR EN

CONTENT PRODUCTION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM211 CONTENT PRODUCTION 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ABDULKADİR BÜYÜKBİNGÖL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, dijital içerik üretiminde konu ve amaca uygun araç ve uygulamaların kullanılması konusunda güncel bilgiyi aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; öğrencilerin dijital reklamcılık, kültür ve topluluk alanlarında üretilen içerikleri üretici ve tüketici ilişkisi bağlamında yorumlayabilmelerini sağlamak ve yeni içerikler üretme yöntemlerini öğretmektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir dijital içeriğe yönelik özet beklentilere göre görsel, metinsel veya video içerik geliştirebilme
Birbirinden farklı sosyal medya mecralarına nasıl içerikler gerektiğini analiz edebilme
Ortaya koyduğu özgün içerikleri kendi geliştirdiği web sitesinde veya kurumların online ortamlarında kullanabilme
Farklı medya kuruluşlarında yer alan içerikleri sosyal, kültürel ve ekonomi-politik olarak birbirleriyle karşılaştırabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - İçerik ve Sosyal Medya kavramına giriş Açıklama, tartışma, uygulama
2 Literatür tarama İçerik nedir? Gelenekselden dijitale, medya içeriğinde meydana gelen dönüşüm. Açıklama, tartışma, uygulama
3 Literatür tarama Dijital içerik türleri I (işitsel ve görsel+işitsel) Açıklama, tartışma, uygulama
4 Literatür tarama Dijital içerik türleri II (görsel, yazınsal ve yöndeşik) Açıklama, tartışma, uygulama
5 Literatür tarama İçerik Üretim Kuralları, Ücretli, ücretsiz içerikler ve Creative Commons license Açıklama, tartışma, uygulama
6 Literatür tarama İçerik üretim projesi geliştirme, "Üre-Tüketici" (Prosumer) kavramı, kullanıcı türevli içerik Açıklama, tartışma, uygulama
7 Literatür ve örnek konu tarama İçerik üreticilerinden aranan özellikler, Bloglar, Wikiler, sosyal medya kanalları için içerik enstrümanları Açıklama, tartışma, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama ve çalışma grubu üyelerini seçmek İçerik üretme klavuzu: Yazılı içerik üretim araç ve uygulamaları Açıklama, tartışma, uygulama
10 Literatür tarama ve grup çalışması yapmak İçerik üretme klavuzu: Görsel içerik üretim araç ve uygulamaları Açıklama, tartışma, uygulama
11 Literatür tarama ve çalışma grubu üyelerini seçmek İçerik üretme klavuzu: Video içerik üretim araç ve uygulamaları Açıklama, tartışma, uygulama
12 Literatür tarama ve grup çalışması yapmak İçerik üretim araç ve uygulamaları: Ücretsiz araçlarla uygulama Açıklama, tartışma, uygulama
13 Literatür taraması Arama motoru optimizasyonunda içeriğin yeri Açıklama, tartışma, uygulama
14 Literatür tarama ve bireysel çalışma hazırlığı Final Projelerinin teslimi ve sunumu Açıklama, tartışma, uygulama
15 Literatür tarama ve bireysel çalışma hazırlığı Final Projelerinin teslimi ve sunumu Açıklama, tartışma, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Büyükbingöl, Abdulkadir (2021). İnternet Ortamında Serbest Gazetecilik. İstanbul: Urzeni Yayınları
Trott, Dave (2019). Yaratıcı Körlük ve Tedavi Yolları (Çev. Taner Gezer). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Kitapları
Neuman, W. Russell (2018). Dijital Fark (Çev. Gökçe Metin). İstanbul: The Kitap
Kotler, Philip; Kartajaya, Hermawan; Setiawan, Iwan (2017). Pazarlama 4.0: Gelenekselden Dijitale Geçiş. İstanbul: Optimist
Handley A. (2015). Herkes Yazabilir. İstanbul: Mediacat yayınları
Chapman C. C., Handley A. (2012). Dijital Çağda İçerik Üretiminin Kuralları. İstanbul: Mediacat Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
1
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
1
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
3
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
3
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
1
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
5
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
3
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
1
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
1
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
1
2
Design using new architectures of big data processing systems.
1
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 40 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 30 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0