TR EN

ARTIFICIAL INTELLIGENCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM407 ARTIFICIAL INTELLIGENCE 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EREN EFE
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilerin yapay zekânın temel mantığını kavramalarını ve yapay zekâ uygulamalarını iletişim alanı için analiz etmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini zekâ ve yapay zekanın temel kavramları, yeni medya algoritmaları, sorunların çözümünde yapay zekanın rolü ve kullanım biçimleri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yapay Zekâ türlerini ve yapay zekanın geleceğini tartışabilme
Bilişim alanında ortaya çıkabilecek açıklarda yapay zekânın ne gibi roller oynayabileceğini öngörebilme
Yapay Zekâ algoritmalarını ve bu algoritmaların iletişim alanına etkisini eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilme
Yapay Zekânın iletişim alanını hem sektörel hem akademik olarak ne şekilde etkileyeceğine dair öngörülerde bulunabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Ders tanıtım ve yapay zeka kavramına giriş Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama Yapay zekanın etkilerini anlamak Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama Makine öğrenmesi sistemi ve özellikleri Anlatım, Tartışma, Örneklendirme
4 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Yapay Zekanın geleceğine dair görüşler ve İlk yapay zeka projenizi nasıl seçmelisiniz? Anlatım, Örneklendirme
5 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Yapay Zeka Kullanım alanları 1; Bilgi teknolojileri, Operasyonlar ve Otomasyon, Otomotiv ve Sürücüsüz araçlar, hukuk, Anlatım, Tartışma
6 Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Yapay Zeka Kullanım alanları 2; Ses Görüntü ve diğer veriler, sağlık teknolojisi, Tekstil ve moda, Anlatım, Tartışma, Örnek Şablonlarla Gösterme
7 Literatür Tarama Yapay Zeka Kullanım alanları 2; Eğitim, Fintech, insan kaynakları, pazarlama ve satış Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Örnekleri tarama İnsan ve yapay zeka I (İnsan destekli makineler) Yapay zeka projeleri Anlatım, Tartışma, Sunum
10 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma İnsan ve yapay zeka II (Makine destekli insanlar) Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Yapay zekayla değişecek iş yapma becerileri Anlatım, Tartışma, Örneklerle Gösterme
12 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Yapay zekanın iş yapma biçimlerine uyumu Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama Algoritmalarla problem çözme, Veri "yakıtı" ve yapay zeka Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Yapay zekanın geleceği I (Duygusallaşan bir yapay zeka mümkün mü?) Anlatım, Tartışma, Örneklerle Gösterme
15 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Proje ödev sunumları Anlatım, Tartışma, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yapay Zeka: Bütünleşik Bilişe Doğru,Ali Orhan Aydın, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları
Akıllı Makineler Dağınık Zihinler, Mustafa Arslantunalı, İletişim Yayıncılık, 2019
David Eagleman, Incognito - Beynin Gizli Hayatı, Domingo Yayınevi, 2013
İnsan ve Davranışı, Doğan Cüceloğlu, Remzi Kitabevi, 2000

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
0
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
0
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
3
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
2
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
3
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
3
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
2
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
3
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
3
2
Design using new architectures of big data processing systems.
3
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 42 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 40 40
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0