Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YEM210 | CYBER SECURITY | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilere yeni medya ortamı ve müktesebatı kapsamında görsel işitsel medya hizmetlerine ilişkin siber güvenlik konularının temel teorileri ve uygulamaları hakkında temel bilgi ve becerileri öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriğinde; bilgi ve toplum ilişkileri kapsamında yeni medya ortamındaki siber güvenlik tehditleri, toplumlar üzerindeki etkileri, temel alan bilgi güvenliği, ağ güvenliği, güvenlik yönetimi, siber güvenlikle ilgili yasal ve teknik konular yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilişim alanındaki güvenlik konularını ve siber güvenliğin yasal zeminini kavrayabilme |
Güvenli yazılım geliştirme, işletim sistemleri ve veri tabanı tasarımının doğasını anlayabilme |
Siber Güvenlik konularının yeni medya ortamındaki teknik, sosyal ve politik yönlerini yorumlayabilme ve açıklayabilme |
Siber güvenliğin hem kamu hem de özel kuruluşlar için günümüzde hayati önemini bilimsel veriler ışığında tartışabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Siber Güvenliğe Giriş | Anlatım |
2 | Literatür Tarama | Yeni Medya Siber Güvenlik İlişkisi | Anlatım |
3 | Literatür Tarama | Kötü Amaçlı Yazılımlar, Web Saldırıları ve Karşı Tedbirler | Anlatım |
4 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Adli Bilişim ve Siber Suçlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Siber Saldırılar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Siber Saldırılara Karşı Koyma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür Tarama | İşletim Sistemi ve Ağ Güvenliği Güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Bulut Bilişim, Veri tabanı, Veri ambarı Güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Elektronik Ticaret ve Siber Güvenlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Kişisel Verilerin Korunması. Telif Hakları ve Siber Güvenlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Sosyal Mühendislik, Propoganda ve Toplumsal Etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Literatür Tarama | Sanal dünyalar, ağ toplumu, siberkültür | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Siber Savaş ve Siber Terörizm | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma | Siber Savaş ve Siber Terörizm | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çiftçi H. (2017). Her Yönüyle Siber Savaş. Ankara: TÜBİTAK |
Özdemirci F., Torunlar M. (2018). Bilgi – Değişim – Siber Güvenlik – Bağımsızlık. Ankara: Bilgi Yönetimi Dergisi |
Eren M. (2017). Avrupa Birliği’nin Siber Güvenlik Politikası. İstanbul: BETA Yayıncılık |
Citizenfour (2014). Dir. Laura Poitras |
Say, C. (2020). Yeni Dünya Yeni Ağ. Destek Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
|
1 | |||||
2 |
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
|
1 | |||||
3 |
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the traditional media and new media economic policies.
|
2 | |||||
2 |
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
|
2 | |||||
3 |
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare web pages with CSS codes.
|
2 | |||||
2 |
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
|
0 | |||||
3 |
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
|
1 | |||||
4 |
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Review local and foreign studies in the field of New Media.
Creates innovative works in his/her field.
|
1 | |||||
2 |
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
|
1 | |||||
2 |
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software".
Produce various software products for different sectors.
|
3 | |||||
2 |
Design using new architectures of big data processing systems.
|
1 | |||||
3 |
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |