TR EN

CYBER SECURITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM210 CYBER SECURITY 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere yeni medya ortamı ve müktesebatı kapsamında görsel işitsel medya hizmetlerine ilişkin siber güvenlik konularının temel teorileri ve uygulamaları hakkında temel bilgi ve becerileri öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Ders içeriğinde; bilgi ve toplum ilişkileri kapsamında yeni medya ortamındaki siber güvenlik tehditleri, toplumlar üzerindeki etkileri, temel alan bilgi güvenliği, ağ güvenliği, güvenlik yönetimi, siber güvenlikle ilgili yasal ve teknik konular yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilişim alanındaki güvenlik konularını ve siber güvenliğin yasal zeminini kavrayabilme
Güvenli yazılım geliştirme, işletim sistemleri ve veri tabanı tasarımının doğasını anlayabilme
Siber Güvenlik konularının yeni medya ortamındaki teknik, sosyal ve politik yönlerini yorumlayabilme ve açıklayabilme
Siber güvenliğin hem kamu hem de özel kuruluşlar için günümüzde hayati önemini bilimsel veriler ışığında tartışabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Siber Güvenliğe Giriş Anlatım
2 Literatür Tarama Yeni Medya Siber Güvenlik İlişkisi Anlatım
3 Literatür Tarama Kötü Amaçlı Yazılımlar, Web Saldırıları ve Karşı Tedbirler Anlatım
4 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Adli Bilişim ve Siber Suçlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Siber Saldırılar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Siber Saldırılara Karşı Koyma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Literatür Tarama İşletim Sistemi ve Ağ Güvenliği Güvenliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Bulut Bilişim, Veri tabanı, Veri ambarı Güvenliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Elektronik Ticaret ve Siber Güvenlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Kişisel Verilerin Korunması. Telif Hakları ve Siber Güvenlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Sosyal Mühendislik, Propoganda ve Toplumsal Etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Literatür Tarama Sanal dünyalar, ağ toplumu, siberkültür Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Siber Savaş ve Siber Terörizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Yararlanma Siber Savaş ve Siber Terörizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çiftçi H. (2017). Her Yönüyle Siber Savaş. Ankara: TÜBİTAK
Özdemirci F., Torunlar M. (2018). Bilgi – Değişim – Siber Güvenlik – Bağımsızlık. Ankara: Bilgi Yönetimi Dergisi
Eren M. (2017). Avrupa Birliği’nin Siber Güvenlik Politikası. İstanbul: BETA Yayıncılık
Citizenfour (2014). Dir. Laura Poitras
Say, C. (2020). Yeni Dünya Yeni Ağ. Destek Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
1
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
1
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
2
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
2
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
0
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
1
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
1
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
1
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
3
2
Design using new architectures of big data processing systems.
1
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 40 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 30 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0