TR EN

INTERACTION DESIGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM235 INTERACTION DESIGN 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ABDULKADİR BÜYÜKBİNGÖL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin web yayıncılığı, mobil uygulama geliştirme, eğlence ve sanatsal performanslara uygulanabilecek etkileşim tasarımı dersinde öğrenciler hızlı prototip oluşturma, kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi tasarımı için prensipleri, kalıpları ve sürecini öğrenip uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Etkileşim tasarımının temel kavramları, kullanıcı deneyimine yönelik uygulamalı çalışmalar, ürün tasarımında yaratıcı fikirlerin desteklenmesi konuları ders kapsamındadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kullanıcı odaklı ürün tasarımı ve içerik üretiminin temel kavramlarını öğrenebilmesi
Etkileşim tasarımının prensiplerini ve süreçlerini açıklayabilmesi
Etkileşim tasarımının anlam ve önemini idrak eden öğrenciler bunu yeni medya araçlarında uygulayabilmesi
Dijital pazarlama ve içerik üretimi gibi alanlara özgün tasarımlar ortaya koyabilmesi

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Tanışma ve Etkileşim Tasarımına Giriş Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma İnsan - Bilgisayar Etkileşimi Anlatım, Soru Cevap, Örnekler Üzerinden Öğretme
3 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Etkileşim Tasarım Süreçleri Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür Tarama Temel Tasarım Prensipleri Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür Tarama Gestalt Algı Teorisi Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür Tarama Bilişsel Psikoloji Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür Tarama Kullanıcı Deneyimi ve Kullanılabilirlik Anlatım, Soru Cevap, Örnekler Üzerinden Öğretme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Mobil Ortamlarda Etkileşim Tasarımı Anlatım, Soru Cevap, Örnekler Üzerinden Öğretme
10 Literatür Tarama Etkileşim Tasarımı - Program kullanımı Anlatım, Soru Cevap
11 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Bilgisayar Destekli tasarımlarda Ergonomi faktörü - Program kullanımı Anlatım, Soru Cevap
12 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma, Program Kullanımı Kurumsal Görsellerin oluşturulması - Program kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Örnekler Üzerinden Öğretme
13 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma, Program Kullanımı Kurumsal Görsellerin oluşturulması - Program kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Örnekler Üzerinden Öğretme
14 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Web sayfası geliştirilmesi - Program kullanımı Anlatım, Soru Cevap, Örnekler Üzerinden Öğretme
15 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Sınav Öncesi Genel Konu Tekrarı Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hoober S., Berkman E. (2017). Designing Mobile Interfaces: Patterns for Interaction Design. O’Reilly Media
Rogers Y., Sharp H., Preece J. (2017). Interaction Design: Beyond Human – Computer Interaction. Copyright Material
Mukadder Ç. (2014), Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ütopya Yayınevi
Malcolm B. (2002), Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, Ütopya Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
0
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
0
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
1
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
1
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
1
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
2
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
1
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
1
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
1
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
4
2
Design using new architectures of big data processing systems.
4
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0