TR EN

INTRODUCTION TO PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI103 INTRODUCTION TO PSYCHOLOGY 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; Psikoloji biliminin önemi, işleyişi, tarihi, modern psikolojik yaklaşımlar, araştırma yöntemleri, alandaki düşüncelere yön vermiş ve normal/anormal davranışlara ve psikoterapiye ışık tutmuş olan başlıca kişilik kuramlarının tanıtılmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği: psikolojinin tanımı, tarihi, modern psikolojik yaklaşımlar, psikolojinin alt alanları, psikolojik araştırma yöntemleri, sinir sisteminin yapısı, fizyolojisi, yenidoğan ve çocukluk dönemi kapasiteleri, bilişsel gelişim, ahlak ve yargılamanın gelişimi, kişilik ve kişilik gelişimi ile ilişkili kuramlar, bilinç yapısal ve topografik kuram, benliğin savunma düzenekleri, uyku ve rüyalar, uyku bozuklukları, psikoaktif maddeler, öğrenme kuramları, psikiyatrik muayene ve çeşitli psikiyatrik bozuklukların tanıtımından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan fizyolojisi ve psikolojik olayların işleyişini açıklar.
Olası patolojik durumları tanıma ve müdahale etme, yönlendirme konusunda bilgi verir.
Psikiyatrik olarak normal ve normal olmayan ayrımını yapar.
Farklı psikolojik yaklaşımları birbirinden ayırt eder.
Bu yaklaşımların; varsayımları, büyüme ve gelişim ile ilgili yaklaşımları, kaygının algılanması ve kaygıyla başa çıkma yollarını karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma, Psikoloji nedir? Psikolojik Yaklaşımlar nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür okuma Modern psikolojik yaklaşımlar nelerdir? Psikolojinin alt alanları nelerdir? Araştırma yöntemleri nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür okuma Sinir sisteminin yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür okuma Sinir sisteminin yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür okuma Psikolojik gelişim Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür okuma Kişilik Kuramları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür okuma Topografik ve yapısal kuramlar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Uyku ve rüyalar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür okuma Öğrenme kuramları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür okuma Öğrenme kuramları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür okuma Psikiyatrik muayene Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür okuma Psikiyatrik bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür okuma Psikiyatrik bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür okuma Psikiyatrik bozukluklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Atkinson, R. L., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Bem, D. J., & Maren, S. (2012). Psikolojiye giriş. Arkadaş Yayınevi.
PLOTNİK, Rod (2009), Psikolojiye Giriş, çev. Tamer Geniş, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
ÖZTÜRK, O., AYLIN ULUŞAHIN A., (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Gözden Geçirilmiş ve Yenilenmiş 13. Baskı, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
4
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
4
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
2
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
2
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
3
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
4
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
0
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
4
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0