Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI205 | THEORIES OF PERSONALITY I | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi VOLKAN DEMİR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine önemli kişilik kuramlarını tanıtmak, kişilik kuramları alanına ilişkin temel kavramlar ile kuramları bilgi düzeyinde öğrencilere kazandırmak ve bu kuramların yaşam boyu, sosyal ve kültürel bağlamda kişilik gelişimi sürecini nasıl etkilediğini öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Kişiliğin tanımı ve kişilik gelişimini etkileyen faktörler, kişilik sınıflandırmaları, iyi bir kuramın özellikleri, kişilik kuramlarının özellikleri, kişiliğe kuramsal yaklaşımlar, kişiliğin ölçülmesi, başlıca kişilik kuramları ve kuramcılarını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Farklı kişilik teorilerini birbirinden ayırt eder. |
Kişilik teorilerini; varsayımları, büyüme ve gelişim ile ilgili yaklaşımları, kaygının algılanması ve kaygıyla başa çıkma yollarını karşılaştırır. |
Kişilik kavramına farklı teorik bakış açılarıyla yorumlayabilir. |
Kişilik özelliklerini algılamada kullandığı kendi bakış açısını geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Okuma | Dersin amacı, katkıları, ölçme değerlendirme metodları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
2 | Literatür Okuma | Kişilik kavramı ve kuramlara genel bakış | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
3 | Literatür Okuma | Kişilik belirleyicileri, Huy, mizaç, faktör analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
4 | Literatür Okuma | Freud-kuram-Psikoseksüel gelişim kuramına göre kişilik gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
5 | Literatür Okuma | Davranışçı gelişim kuramına göre kişilik gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
6 | Literatür Okuma | Sosyal öğrenme kuramına göre kişilik gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
7 | Literatür Okuma | Konuların tekrarı ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | Piaget bilişsel gelişim kuramına göre kişilik gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
10 | Literatür Okuma | Rogers-Birey merkezli yaklaşımına göre kişilik gelişimi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
11 | Literatür Okuma | May-Maslow kişilik kuramları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
12 | Literatür Okuma | Diğer kişilik gelişimi kuramları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
13 | Literatür Okuma | Kişilik bozuklukları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
14 | Literatür Okuma | Konuların tekrarı ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
15 | Literatür Okuma | Genel tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yazgan İnanç B, Yerlikaya EE. Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademi, 12. Baskı, 2016 |
Gençtanırım-Kurt D, Çetinkaya YE. (2017) (Eds), Kişilik Kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Pegem Akademi, İstanbul. |
Magnavita JJ. Kişilik Kuramları Kişilik bilimine çağdaş yaklaşımlar. Çev: Psikoterapi Enstitüsü (Kollektif) Eğitim yayınları 2002. |
Freud, S. (2015). Psikanalitik Kurama Giriş. Bağlam Yayıncılık, İstanbul. |
John, O. P., Buss, D. M., & Cantor, N. (1989). Personality psychology: Recent trends and emerging directions. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
1 | |||||
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
1 | |||||
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
2 | |||||
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
3 | |||||
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
0 | |||||
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 158 |
Total Workload of the Course Unit | 158 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |