Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI201 | SOCIAL PSYCHOLOGY I | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KAYHAN BAHALI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı bir dönem boyunca psikoloji bölümü öğrencilerine Sosyal duygularımızın, davranışlarımızın ve düşüncelerimizin sosyal yapı ve süreçten nasıl etkilendiğinin açıklanmasıdır. İki dönemlik bir dersin ilk kısmı olan bu ders, sosyal etkileşim odaklıdır. Kuramsal çerçevenin sosyal yapı ile ilişkisi ve alan araştırmaları kültürlerarası bir perspektif ile aktarılır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Alanın tanımı, tarihsel gelişim süreci, ana kuramsal ve yöntemsel konular, sosyal inançlar ve yargılar, sosyal bağlamda benlik, tutum ve davranışlar, uyma ve itaat, ikna ve grup etkisidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyal Psikolojinin temel araştırma yöntemleri ve tekniklerini özetler. |
Sosyal psikolojide tutum ve davranış ilişkisini yorumlar. |
İnsan doğasından ve kültürel çeşitlilikten nasıl etkilenildiğini özetler. |
Sosyal Psikolojinin tarihsel gelişimini özetler. |
Sosyal dünyanın nasıl algılandığını tartışır. |
Sosyal Psikolojide uyma kavramını tanımlar. |
Klasik uyma ve itaat araştırmalarını tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sosyal Psikolojiyle Tanışma | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
2 | Literatür Okuma | Sosyal Psikoloji Nedir? | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
3 | Literatür Okuma | Sosyal Psikoloji Araştırmalarında Yöntem ve Örnekler | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
4 | Literatür Okuma | Sosyal Etki ve Uyma | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
5 | Literatür Okuma | Sosyal Biliş | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
6 | Literatür Okuma | Davranış ve Tutumlar-1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
7 | Literatür Okuma | Davranış ve Tutumlar-2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | Genel Değerlendirme-1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
10 | Literatür Okuma | İkna-1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
11 | Literatür Okuma | İkna-2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
12 | Literatür Okuma | Grup Yapısı ve Dinamiği | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
13 | Literatür Okuma | Benlik | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
14 | Literatür Okuma | Sosyalleşme | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
15 | Literatür Okuma | Geneldeğerlendirme-2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Myers, D.G.,(2015). Sosyal Psikoloji. 10. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Myers, D. G., & Smith, S. M. (2012). Exploring social psychology. New York: McGraw-Hill. |
Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z., (2017). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar- Sosyal Psikolojiye Giriş- 20. Basım. Evrim Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
4 | |||||
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
4 | |||||
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
0 | |||||
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
3 | |||||
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
0 | |||||
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 13 | 13 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |