Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI202 | SOCIAL PSYCHOLOGY II | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sosyal Psikoloji I dersinin devamıdır. Sosyal psikoloji, bireylerin düşünce, duygu ve davranışlarının, başkalarının gerçek, hayal edilen ya da ima edilen varlığından etkileniş tarzını bilimsel olarak inceleyen bir disiplindir. İki dönemlik bir dersin ikinci kısmı olan bu ders, insanların birbiri hakkında nasıl düşündüğü, birbirini nasıl etkilediği ve birbiri ile nasıl ilişki kurduğuna odaklanır. Sosyal psikolojinin sağlık ve hukuk gibi farklı disiplinlerle ilişkisini de aktarır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; " Kişilerarası çekim, yakın ilişkiler, toplum yanlısı davranışlar, saldırganlık, ön yargı ve farklı disiplinlerle sosyal psikoloji arasındaki ilişkiler" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Çekimi yaratan nedir? Sorusunu tartışır. Yakın ilişkileri ve sevgiyi tanımlar. Yakın ilişkilerin bitmesini açıklar. |
Toplum yanlısı davranışların temelindeki güdüleri tartışır. İnsanlar neden yardım eder? Sorusunu yanıtlar. Kişisel nitelikler ve toplum yanlısı davranış arasındaki ilişkiyi açıklar. Neden bazıları diğerlerinden daha çok yardım eder? Sorusunu yanıtlar. İnsanlar ne zaman yardım ederler? Sorusunu yanıtlar. Yardımlaşmanın nasıl arttırılabileceği konusunda önermeler oluşturur. |
Saldırganlık nedir? Sorusunu yanıtlar. Saldırganlığı etkileyen nörolojik ve kimyasal faktörleri açıklar. Saldırganlığın nasıl azaltılabileceği ile ilgili önermeler oluşturur. |
Ön yargıyı tanımlar. Ön yargının nedenlerini açıklar. Ön yargının nasıl azaltılabilecği ile ilgili önermeler oluşturur. |
Sürdürülebilir bir gelecek kurmak için sosyal psikolojiden nasıl yararlanılabileceğini açıklar. Sosyal psikoloji ve sağlık alanı araşındaki ilişkileri özetler. Sosyal psikoloji ve hukuk alanı arasındaki ilişkileri tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuma | SOSYAL PSİKOLOJİ II İLE TANIŞMA | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | KİŞİLER ARASI ÇEKİM 1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | KİŞİLER ARASI ÇEKİM 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | TOPLUM YANLISI DAVRANIŞLAR 1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | TOPLUM YANLISI DAVRANIŞLAR 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | SALDIRGANLIK 1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | SALDIRGANLIK 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | ÖN YARGI 1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | ÖN YARGI 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | SOSYAL PSİKOLOJİ İŞBAŞINDA 1 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | SOSYAL PSİKOLOJİ İŞBAŞINDA 2 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | SOSYAL PSİKOLOJİ İŞBAŞINDA 3 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | SOSYAL PSİKOLOJİ İŞBAŞINDA 4 | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | GENEL DEĞERLENDİRME | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aronson E, Wilson TD, Akert RM (2012). Sosyal Psikoloji. Kaknüs Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
4 | |||||
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
2 | |||||
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
0 | |||||
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
4 | |||||
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
4 | |||||
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |