TR EN

COGNITIVE PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI325 COGNITIVE PSYCHOLOGY 5 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. ALİŞAN BURAK YAŞAR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; bilişsel psikoloji kuramının tanıtılması; diğer yaklaşımlarla karşılaştırılmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "Bilişsel yaklaşımının tanıtılması, bilişsel yaklaşımın temsilcileri, insan doğasına bakış açısı, temel kavramalar, zihinsel süreçler, zihnin işeyişi, bilişsel modeller , algı, dikkat, bellek ve dil gibi kavramların işlenmesi .

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Zihnin işleyişini açıklar.
Farklı yaklaşımları kullanarak vaka formülleştirmesi yapabilecek sınırlı düzeyde içgörü geliştirir.
Bilişsel teoriyi diğer teorilerle karşılaştırır.
Bilişsel modelleri birbirinden ayırt eder.
Bilişsel yaklaşımı diğerlerinden ayırt eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse Giriş: Psikolojinin Kısa Tarihçesi -
2 - Kognisyon (Biliş) Nedir? & Kognitif (Bilişsel) Psikoloji -
3 - Beyin ve Sinir Sisteminin Diğer Yapıları -
4 - Duyumsama ve Algılama -
5 - Duyumsama ve Algılama -
6 - Dikkat -
7 - Öğrenme ve Biliş -
8 - ARA SINAV -
9 - Bellek (Hafıza) -
10 - Bellek (Hafıza) -
11 - Düşünme, Sorun Çözme ve Karar Verme -
12 - Problem çözmenin temelleri -
13 - Dil (Lisan) ve Konuşma -
14 - Emosyonlar Afektif Durumların Kognisyonla İlişkisi -
15 - Bilişsel Nöropsikoloji -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Zorunlu: Bilişsel Psikoloji: Kognitif Yetiler/Psikonet yayıncılık/Prof. Dr. İsmet Kırpınar
Ek: Bilişsel Psikoloji / Bilge Kültür Sanat / M. Kimberly Maclin , Robert L. Solso , Otto H. Maclin, Çev: Ayşe Ayçiçeği
Ek: Bilişsel Psikoloji -Zihin ve Beyin /Nobel Akademik Yayıncılık/ Edward E. Smith, Stephen M. Kossly, Çev:Muzaffer Şahin
Ek: Bilişsel Psikoloji / Kaknüs Yayınları / E. Bruce Goldstein, Çev: Okhan Gündüz

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
4
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
4
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
3
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
2
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
3
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
4
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
0
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
1
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 35 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0