Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI219 | LEARNING PSYCHOLOGY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrenmenin doğasını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri, öğrenme teorilerini ve öğrenme psikolojisini öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; "Psikolojiye Genel Bakış, Davranışçılık ve Öğrenme, Sosyal Bilişsel Öğrenme, Gestalt Psikolojisi ve Öğrenimi, İnsancıl Psikoloji ve Öğrenme, Bilişsel Psikoloji ve Öğrenme, Nöropsikoloji ve Öğrenme, Öğrenme Kuramının Çıktıları, Zeka ve Öğrenme İlişkisi, Öğrenme Stratejileri ve Stilleri" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrenciler öğrenmenin ve öğrenme psikolojisinin tanımını yapar. (define Bloom’s 1) |
Öğrenciler öğrenme teorilerini tanır. (Recognize Bloom’s 1) |
Öğrenciler öğrenmenin doğasını analiz eder. (Analyze Bloom’s 4) |
Öğrenciler öğrenmenin biyolojik temellerini değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5) |
Öğrenciler öğrenme etkenlerini açıklar. (Bloom’s 4) |
Öğrenciler öğrenmede davranışsal yaklaşımlarını değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Öğrenme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | Öğrenme psikolojisi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | Öğrenme psikolojisi kavramları | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | Öğrenme teorileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | Motivasyon | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | Öğrenmenin Doğası | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | Öğrenmenin biyolojik temelleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Öğrenme etkenleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | Öğrenmede Davranışsal Yaklaşımlar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | Sosyal Öğrenme Teorileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | Sosyal Öğrenme Teorileri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | Gestalt yaklaşımında öğrenme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | Bilişsel yaklaşımda öğrenme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | İnsancıl yaklaşımda öğrenme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Arı , R. (2005). Gelişim Ve Öğrenme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
MAZUR, J.E. (2005). Learning anda Behaviour. Psychology Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
1 | |||||
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
1 | |||||
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
1 | |||||
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
5 | |||||
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
5 | |||||
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
0 | |||||
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |