TR EN

PSYCHOTHERAPY THEORIES AND APPLICATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI443 PSYCHOTHERAPY THEORIES AND APPLICATIONS 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. AYTEN ERDOĞAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, ruhsal ve davranışsal tanı kategorilerine uygun psikoterapi tekniklerini belirleme becerisini kazandırmaktır. Her bir teknikle psikoterapi yapma becerisi, söz konusu tekniğin oyunlaştırılarak uygulanması yolu ile geliştirilir. Bu derste, farklı psikoterapi tekniklerinin temelinde yatan kuramların kavranması sağlanır.
Contents of the Course Unit: Psikoterapinin anlamı ve içeriğinin kavranması, Bireyin yaşamındaki önemi ve işlevselliğinin incelenmesi, Farklı psikoterapi yaklaşımları ve teknikleri konusunda bilgilendirme, Vaka örnekleri üzerinden psikoterapi sürecinin işlenerek mesleki bilgi ve deneyim kazandırılması, Psikoterapinin etik kuralları hakkında bilgilendirme.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoterapide etik kurallarını açıklar.
Çeşitli psikoterapi teknik ve yöntemlerini karşılaştırır.
Psikoterapide danışanların ihtiyaçlarının önemini dikkate alır.
İnsan gereksinimlerinin psikoterapi ile olan ilişkisini tartışır.
Psikoterapilerin temelini oluşturan esasları değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amaç, içerik, kazanım ve çıktıları, Psikoterapi tanımları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Psikoterapi tanım ve ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Psikoterapi değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Psikanalitik Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Psikanalitik Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Davranışçı Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Konuların tekrarı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Bilişsel Davranışçı Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Bilişsel Davranışçı Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma 3. dalga Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Çocuk ve ergenlerde Psikoterapi/Oyun Psikoterapisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Aile Psikoterapileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Konuların tekrarı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Konuların tekrarı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

GÜLEÇ,C.(2003). Psikiyatri ve Psikoterapilerin ABC'Sİ. HYB Yayıncılık, Ankara.
SAFRAN, JD. (2014). Psikanaliz ve Psikanalitik Terapiler. Okuyan Us Yayınları, iSTANBUL.
Tunççapar, H.(2007).Bilissel Davranisci Terapi: Temel Ilkeler ve Uygulama Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
BECK,JS.(2020). Bilişsel Davranışcı Terapi Temelleri ve Ötesi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
DOKUR,M., PROFETA,Y.(2006). Aile ve Çift Terapisi. Morpa, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
4
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
4
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
4
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
0
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
3
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
4
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
0
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
1
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 6 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 6 36
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 200
Total Workload of the Course Unit 200
Workload (h) / 25.5 7,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0