TR EN

INTRODUCTİON TO PSYCHOANALYTİC PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI114 INTRODUCTİON TO PSYCHOANALYTİC 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamaların aktarılması ve ardından Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısından değerlendirilmesine bir giriş yapmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "Genel hatlarıyla psikopatolojik yaklaşımlar ve sınıflamalar ve Freudyen psikanalitik psikopatoloji kuramına metapsikolojik bakış açısı" konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikopatoloji ne olduğunu ve psikopatolojiyi tarihsel perspektif içinde ele alıp değerlendirir.
Genel hatlarıyla tüm psikopatolojik yaklaşımları tartışır.
Psikanalitik psikopatolojinin ne olduğunu, ilgi alanlarını bilirler ve diğer psikopatolojik yaklaşımlar ile karşılaştırır.
Sigmund Freud’un psikanalizi bir tedavi tekniği olarak ortaya attığı ve geliştirdiği döneme ilişkin tarihsel süreçleri açıklar.
Genel psikopatolojinin psikanalitik bağlamda nasıl geliştiğini, bu kapsamda Freud’un metapsikolojik yaklaşımının ne olduğunu açıklar.
Freudyen metapsikolojiye ilişkin birinci ve ikinci yerleştirme kuramlarını öğrenip, her iki yerleştirmeyi de birlikte kullanabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Ruhsal işleyişin psikanalitik modeline giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Freudyen metapsikolojiye giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Freudyen baştan çıkarma kuramı ve düşlemin yeri, sonradan etki kavramlarının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Freud'un 1895 tarihli "histeri üzerine incelemeler" kitabındaki vakaların tartışılması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Birinci topografik yerleştirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Haz ilkesi ve gerçeklik ilkesi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Dürtü kuramının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Freud'un 1905-1920 tarihli metapsikoloji ve psikopatolojiye yaklaşımının ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Cinsellik üzerine üç deneme, 1905 tarihli Freud'un eseri, çocuk cinselliği, ödipal karmaşanın ele alınması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma Narsisizm Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma 1920'li yıllar dönemi, dürtü kuramındaki yenilikler, haz ilkesinin ötesinde isimli makalenin okunması Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma İkinci topografik yerleştirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Normallik ve patoloji kavramlarının ele alması, derse ilişkin genel bir değerlendirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

FREUD, S., & BREUER, J. (2001). Histeri Üzerine Çalışmalar. (Çev. Emre Kapkın), İstanbul, Payel Yayınları.
FREUD, S. (1966). The psychopathology of everyday life. WW Norton & Company.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
3
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
1
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
1
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
3
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
4
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
4
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
0
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
0
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0