TR EN

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI116 DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı gelişim psikolojisi alanını ve temel kuramlarını tanıtmak; bebeklikten yetişkinliğe gelişim evrelerini biyolojik, davranışsal, bilişsel ve psikososyal gelişim açısından incelemektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "insan gelişimindeki biyolojik, bilişsel, sosyal süreçler ve kişiliğin doğumdan yetişkinliğe kadar, temel kuramlar ve görgül araştırmalar" konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Doğum öncesinden başlayarak yaşam boyu değişim ve sabitlikleri izleyen gelişim psikolojisi alanını ve temel kuramlarını açıklar.
Bebeklik, erken çocukluk, okul öncesi evrelerini biyolojik, davranışsal, bilişsel ve psikososyal gelişim açısından karşılaştırır.
Eleştirel okuma ve analitik düşüncelerini kullanır.
Gelişim psikolojisinde araştırma yöntemlerini uygular.
Bebeklik, erken çocukluk ve orta çocukluk dönemlerinde yaşa uygun fiziksel, bilişsel ve sosyoduygusal özellikleri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Gelişim Psikolojisinin Temel Konuları Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Doğum ve Erken Bebeklik Dönemi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Gelişim Psikolojisine giriş/Bağlanma ve ayrılma bireyselleşme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Okul çağı ruhsal gelişim Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Ergenlik dönemi ruhsal Gelişim Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Bilişsel Gelişim 1 Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Bilişsel Gelişim 2 Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Cinsel Gelişimi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Kişilik ve benlik Gelişimi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Ahlak gelişimi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma yetişinlik psikolojisi1 Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma yetişinlik psikolojisi1 Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma Gelişim kuramlarına genel bakış Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Genel tekrar Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

BEE H., BOYD, D. (2012). The Developing Child. 13th Edition. Boston: Pearson.
COLE, M., COLE S.R. & LİGHTFOOT, C. (2005). The Development of Children. 6th Edition. Worth, New York.
HARWOOD, R., FRİDLUND, A.J. & REİSBERG, D. (2003). Psychology. 7th Edition. W.W. Norton & Co., New York.
Pekcanlar A. (2016). Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları. 2. baskı, Nobel kitabevi. Ankara
Şenol S. (2003). Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı. Nobel kitabevi. Ankara
Özel Özcan Ö. (2019). Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları. 2. BASKI. İnönü üniversitesi yayınları. Malatya

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
3
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
3
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
2
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
3
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
4
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
3
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
1
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
1
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0