Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI116 | DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı gelişim psikolojisi alanını ve temel kuramlarını tanıtmak; bebeklikten yetişkinliğe gelişim evrelerini biyolojik, davranışsal, bilişsel ve psikososyal gelişim açısından incelemektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; "insan gelişimindeki biyolojik, bilişsel, sosyal süreçler ve kişiliğin doğumdan yetişkinliğe kadar, temel kuramlar ve görgül araştırmalar" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Doğum öncesinden başlayarak yaşam boyu değişim ve sabitlikleri izleyen gelişim psikolojisi alanını ve temel kuramlarını açıklar. |
Bebeklik, erken çocukluk, okul öncesi evrelerini biyolojik, davranışsal, bilişsel ve psikososyal gelişim açısından karşılaştırır. |
Eleştirel okuma ve analitik düşüncelerini kullanır. |
Gelişim psikolojisinde araştırma yöntemlerini uygular. |
Bebeklik, erken çocukluk ve orta çocukluk dönemlerinde yaşa uygun fiziksel, bilişsel ve sosyoduygusal özellikleri açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Gelişim Psikolojisinin Temel Konuları | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | Doğum ve Erken Bebeklik Dönemi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | Gelişim Psikolojisine giriş/Bağlanma ve ayrılma bireyselleşme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | Okul çağı ruhsal gelişim | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | Ergenlik dönemi ruhsal Gelişim | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | Bilişsel Gelişim 1 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | Bilişsel Gelişim 2 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Cinsel Gelişimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | Kişilik ve benlik Gelişimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | Ahlak gelişimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | yetişinlik psikolojisi1 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | yetişinlik psikolojisi1 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | Gelişim kuramlarına genel bakış | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | Genel tekrar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
BEE H., BOYD, D. (2012). The Developing Child. 13th Edition. Boston: Pearson. |
COLE, M., COLE S.R. & LİGHTFOOT, C. (2005). The Development of Children. 6th Edition. Worth, New York. |
HARWOOD, R., FRİDLUND, A.J. & REİSBERG, D. (2003). Psychology. 7th Edition. W.W. Norton & Co., New York. |
Pekcanlar A. (2016). Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları. 2. baskı, Nobel kitabevi. Ankara |
Şenol S. (2003). Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı. Nobel kitabevi. Ankara |
Özel Özcan Ö. (2019). Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları. 2. BASKI. İnönü üniversitesi yayınları. Malatya |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
3 | |||||
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
3 | |||||
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
2 | |||||
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
3 | |||||
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
3 | |||||
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
1 | |||||
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
1 | |||||
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 180 |
Total Workload of the Course Unit | 180 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |